Tunel Branisko
Tunel Branisko to kluczowy element autostrady D1 we wschodniej Słowacji, zlokalizowany w pobliżu Lewoczy i Preszowa. Jest częścią 14-kilometrowego odcinka autostrady Beharovce – Fričovce, oferując alternatywę dla drogi I/18, która prowadzi przez przełęcz Branisko.
Informacje podstawowe
- Lokacja: Wschodnia Słowacja, 50 km na wschód od Popradu
- Długość: Północny tunel ma 4822 m, planowany południowy 5008 m
- Prześwit: 4,5 m
- Powierzchnia przekroju: 68 m²
- Szerokość jezdni: 7,5 m (dwa chodniki po 2 m)
- Ograniczenie prędkości: 80 km/h
- Budżet: Około 60 mln USD (wartości z 1996 roku)
Budowa i technologia
Budowa tunelu rozpoczęła się w 1996 roku, a północny odcinek został oddany do użytku 29 czerwca 2003 roku. Tunel został wykonany nową austriacką metodą drążenia tuneli (NATM), co zapewniło precyzyjne połączenie obu części z minimalną różnicą osi wynoszącą 13 mm.
Bezpieczeństwo i infrastruktura
Tunel Branisko wyposażony jest w nowoczesne systemy bezpieczeństwa, w tym:
- Wentylację do odprowadzania dymu w razie pożaru
- 13 szybów ewakuacyjnych rozmieszczonych co 360 m
- 6 zatok postojowych
- Sygnalizację świetlną i telefony alarmowe
- Hydranty
Oprócz tego, zapewniono zasięg telefonów komórkowych oraz możliwość odbioru radia, co stanowi dodatkowe udogodnienie dla kierowców.
Podsumowanie
Tunel Branisko jest najdłuższym tunelem drogowym na Słowacji, z nowoczesnym wyposażeniem i wysokimi standardami bezpieczeństwa, co czyni go istotnym elementem infrastruktury transportowej regionu.