Peugeot 405
Peugeot 405 to samochód osobowy klasy średniej, produkowany przez francuską markę Peugeot w latach 1987–1996 oraz na licencji od 1992 roku. Model ten zastąpił wcześniejsze Peugeot 305 i 505, wprowadzając nowoczesne rozwiązania w segmencie D.
Historia i opis pojazdu
Peugeot 405 został zaprojektowany przez biuro projektowe Pininfarina i był dostępny w dwóch nadwoziach: jako 4-drzwiowy sedan oraz 5-drzwiowe kombi. Auto oferowało różne opcje napędu, w tym na przednie koła oraz napęd AWD (All-Wheel Drive). W 1988 roku Peugeot 405 otrzymał tytuł Samochodu Roku.
W latach 1993–1995 model był krótko montowany w FS Lublin w wersjach: 1.4 GL (75 KM), 1.6 GL (92 KM) oraz diesel 1.9 GLD (71 KM). W 1991 roku Peugeot 405 był ostatnim modelem marki sprzedawanym w Stanach Zjednoczonych, a po wycofaniu się z rynku amerykańskiego, produkcja kontynuowana była w Azerbejdżanie jako Peugeot Khazar 406.
Kalendarium
- 1987 – Prezentacja 10 wersji modelu 405.
- 1988 – Wprowadzenie silników Diesla o mocach 70 i 90 KM.
- 1989 – Wyprodukowano 500 tysięcy egzemplarzy.
- 1990 – Milionowy egzemplarz opuszcza fabrykę w Sochaux.
- 1992 – Facelifting modelu i uruchomienie produkcji wersji 405 T16 z napędem na cztery koła.
Dane techniczne
Peugeot 405 charakteryzuje się następującymi parametrami:
- Długość: 4408 mm
- Szerokość: 1714 mm
- Wysokość: 1406 mm
- Rozstaw osi: 2670 mm
- Masa własna: od 1020 kg
- Pojemność bagażnika: 470 l (w wersji kombi do 1640 l)
- Liczba miejsc: 5
Podsumowanie
Peugeot 405 to znaczący model w historii motoryzacji, łączący nowoczesny design z funkcjonalnością, cieszący się uznaniem zarówno w Europie, jak i poza nią.