Dzisiaj jest 20 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

RMS Queen Mary

RMS Queen Mary

RMS Queen Mary to brytyjski liniowiec pasażerski zbudowany w 1934 roku w stoczni John Brown Shb. Co. Ltd. w Clydebank. Obsługiwał trasę Southampton – Nowy Jork, zdobywając Błękitną Wstęgę Atlantyku w 1936 roku, osiągając prędkość 31,7 węzła. W latach 1937-1938 rywalizował z francuskim statkiem SS Normandie.

Pochodzenie nazwy

Nazwa została wybrana spośród 50 propozycji, a legendy głoszą, że król Jerzy V osobiście zdecydował się na „Queen Mary” na sugestię lorda Roydona. Warto zaznaczyć, że wcześniej nazwę „Queen Mary” nosił krążownik liniowy, który zatonął podczas bitwy jutlandzkiej w 1916 roku.

Budowa i wodowanie

Budowa statku rozpoczęła się w grudniu 1930 roku, jednak została wstrzymana z powodu Wielkiego Kryzysu. Wznowiona w 1932 roku, zakończyła się wodowaniem 26 września 1934 roku, które odbyło się z udziałem Królowej Mary.

Pierwsze rejsy

Queen Mary wyruszyła w pierwszy rejs 27 maja 1936 roku. Choć nie zdobyła Błękitnej Wstęgi na początku, szybko zyskała renomę. W 1938 roku statek samodzielnie wpłynął do nowojorskiego basenu Cunarda.

II wojna światowa

Podczas II wojny światowej RMS Queen Mary pełnił rolę transportowca wojskowego, przewożąc ponad 800 tysięcy żołnierzy. W 1946 roku odbył tzw. „damskie” rejsy, przewożąc narzeczone i żony amerykańskich żołnierzy z Europy do USA.

Losy powojenne

Po wojnie statek wznowił działalność pasażerską. Ostatni rejs transatlantycki odbył się 16 września 1967 roku, a 19 października zakończył służbę. Sprzedany do Long Beach w Kalifornii, obecnie funkcjonuje jako hotel i centrum rozrywki.

Podsumowanie dokonań

RMS Queen Mary przeżył ponad 31 lat służby, pokonując cztery miliony mil morskich i przewożąc ponad dwa miliony pasażerów. W jej wnętrzach gościły liczne sławy, w tym Królowa Matka, Eleanor Roosevelt i generał Dwight Eisenhower.

Błękitna Wstęga Atlantyku

  • Sierpień 1936: 30,14 węzła do Nowego Jorku
  • Sierpień 1936: 30,63 węzła do Southamptonu
  • Sierpień 1938: 30,99 węzła do Nowego Jorku
  • Sierpień 1938: 31,69 węzła do Southamptonu

Bibliografia

  • The Official Pictorial History of the „Queen Mary” – Sequoia Communications 1985
  • Ross Watton, The Cunard liner QUEEN MARY, Conway Maritime Press, London 1989
  • Witold J. Urbanowicz, Transatlantyki – zarys ich dziejów i techniki, Wyd. Morskie, Gdańsk, 1977