Dr Gianluca Grimalda, włoski aktywista klimatyczny, zmagał się z konsekwencjami swojej decyzji dotyczącej podróży powrotnej z Papui Nowej Gwinei, która miała miejsce pod koniec 2023 roku. Po odmowie powrotu samolotem, by nie zwiększać emisji dwutlenku węgla, utracił posadę w Instytucie dla Gospodarki Światowej (IfW) w Kolonii. Po długim procesie sądowym, który zakończył się zawarciem ugody, aktywista otrzymał odprawę od swojego byłego pracodawcy.
UGODA Z BYŁYM PRACODAWCĄ
Jak ogłosił na serwisie X, Grimalda osiągnął porozumienie z IfW 10 stycznia, choć nie ujawniono dokładnej kwoty odprawy. Obie strony zaakceptowały ugodę, która była przedmiotem rozpatrzenia w regionalnym sądzie pracy w Kolonii.
W swojej wypowiedzi dr Grimalda wyraził mieszane uczucia. Chociaż jest smutny z powodu utraty pracy, cieszy się, że sąd uznał, że pracownik może odmówić podróży samolotem bez obawy o zwolnienie. Aktywista ma nadzieję, że jego historia zainspiruje innych do podjęcia działań na rzecz zrównoważonego rozwoju i przeciwdziałania gospodarce opartej na paliwach kopalnych. Warto podkreślić, że rozwiązanie umowy wynikało ze sprzeczności ideologicznych między Grimaldą a instytutem.
FAKTY Z PODRÓŻY
Dr Grimalda od ponad 10 lat podróżuje w sposób ekologiczny. W swojej podróży z Papui Nowej Gwinei do Europy, zamiast samolotu, wybrał transport lądowy i wodny, co pozwoliło mu zaoszczędzić dziesięciokrotnie więcej paliwa kopalnego. Jego powrót rozpoczął się w połowie października 2023 roku i zajął mu 72 dni, w trakcie których przebył 16 krajów, korzystając z różnych środków transportu, od statków po pociągi.
PLANY NA PRZYSZŁOŚĆ
Mimo sukcesu w postaci odprawy, klimatolog przyznaje, że nadal jest bez pracy. Publikując w mediach społecznościowych, stwierdził, że zyskał w ostatnim roku liczne publikacje i cytowania, ale nie udało mu się jeszcze znaleźć nowego zatrudnienia. Dr Grimalda planuje również wydanie książki, w której opisze swoją podróż do Europy oraz zamierza wrócić do Papui Nowej Gwinei, by kontynuować badania dotyczące zmian klimatycznych, bazując wyłącznie na ekologicznych metodach transportu.
W dobie kryzysu klimatycznego jego historia staje się ważnym głosem w debacie na temat odpowiedzialnych podróży i działań na rzecz ochrony środowiska.
Źródło/foto: Interia