Dzisiaj jest 18 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

BMP-2

BMP-2

BMP-2 (pol. BWP-2) to radziecki bojowy wóz piechoty, który został wprowadzony do uzbrojenia w 1980 roku jako następca BMP-1. Jego konstrukcja była odpowiedzią na potrzeby modernizacji uzbrojenia, szczególnie w kontekście wojny w Afganistanie.

Dane techniczne

  • Producent: ZSRR, Czechosłowacja, Indie
  • Typ: Bojowy wóz piechoty
  • Załoga: 3 + 7 żołnierzy
  • Masa: 14 400 kg
  • Silnik: UTD20S1, moc 221 kW
  • Prędkość: 65 km/h (7 km/h w wodzie)
  • Zasięg: 600 km
  • Uzbrojenie:
    • 1 x Działko 2A42 kal. 30 mm
    • 1 x karabin PKT kal. 7,62 mm
    • Pociski kierowane 9M111 Fagot i 9M113 Konkurs
  • Wyposażenie: Ochrona ABC, system przeciwpożarowy, aparatura dymotwórcza

Historia

Prace nad BMP-2 rozpoczęto w latach 70. XX wieku, a jego prototyp powstał w 1974 roku. Po próbach wojskowych i wprowadzeniu do służby, BMP-2 stał się kluczowym pojazdem w armiach krajów byłego ZSRR. Produkowano go również na licencji w Czechosłowacji i Indiach, a jego użytkownikami były m.in. Polska, Niemcy, Ukraina i Białoruś. Łącznie wyprodukowano około 11 tysięcy egzemplarzy.

Służba w Wojsku Polskim

BMP-2 trafił do Wojska Polskiego w 1989 roku, z Czechosłowacji. Łącznie dostarczono 62 pojazdy, które były używane w dwóch batalionach piechoty zmotoryzowanej. W 1994 roku zdecydowano o ich wycofaniu z powodu kosztów eksploatacji, a część sprzedano Angoli i Togo.

Wersje rozwojowe

  • BMP-2D – wersja afgańska (wzmocnione opancerzenie)
  • BMP-2K – wersja dowódcza
  • BMP-2M – uzbrojony w ppk Kornet
  • BMP-2MPS – przystosowany do trałów przeciwminowych
  • BRM-2 – wóz rozpoznawczy
  • BREM-4 – wóz zabezpieczenia technicznego

Opis konstrukcji

BMP-2 to bojowy wóz piechoty przeznaczony do współdziałania z czołgami, zdolny do przewożenia piechoty i zapewniania jej wsparcia. Posiada sztywny kadłub ze stalowych blach oraz silnik UTD20 S1. W przedziale bojowym znajduje się wieża z działkiem 2A42, które może działać także jako broń przeciwlotnicza. Żołnierze desantu mogą prowadzić ogień przez otwory strzeleckie, a w przedziale kierowania kierowca korzysta z peryskopów do obserwacji terenu.

Bibliografia

  • Jerzy Kajetanowicz, Bojowe wozy piechoty, Bellona 1995
  • Jerzy Kajetanowicz, Bojowy wóz piechoty BWP-2, Poligon 2010

Linki zewnętrzne

Więcej informacji dostępnych jest na stronie opisybroni.pl.