Nikol A-2
Nikol A-2 to polski prototypowy szkolny samolot-amfibia, którego budowa rozpoczęła się w 1936 roku w warsztatach parku lotniczego MDL w Pucku. Pierwszy lot miał miejsce 4 marca 1939 roku, a próby trwały do końca sierpnia tego samego roku.
Historia
Inż. Jerzy Nikol, projektując samolot-amfibię, zrealizował swoje osobiste ambicje. Po badaniach aerodynamicznych, które miały miejsce w latach 1929-1935, projekt Nikol A-2 zyskał zainteresowanie Kierownictwa Marynarki Wojennej, które zamierzało wykorzystywać go jako samolot pokładowy oraz szkolny. Prototyp został ukończony na początku 1939 roku, jednak po wybuchu II wojny światowej został ewakuowany do portu na Helu, gdzie został uszkodzony w wyniku bombardowań. Po zajęciu Helu przez Niemców, samolot został wywieziony do Niemiec, gdzie służył jako eksponat, a jego dalsze losy są nieznane.
Dane techniczne
- Typ: szkolny samolot-amfibia
- Załoga: 2 osoby (instruktor, uczeń)
- Wymiary:
- Rozpiętość: 12,6 m
- Długość: 7,70 m
- Wysokość: 3,10 m
- Masa:
- Masa własna: 630 kg
- Masa użyteczna: 320 kg
- Masa startowa: 950 kg
- Napęd: silnik de Havilland Gipsy Major o mocy 130 KM
- Prędkości:
- Maksymalna: 150 km/h
- Przelotowa: 120 km/h
- Minimalna: 80 km/h
- Pułap: 3800 m
- Zasięg: 600 km
Konstrukcja
Nikol A-2 był dwumiejscowym grzbietopłatem o drewnianej konstrukcji. Posiadał pływaki podskrzydłowe oraz kołowe podwozie, które mogło być podnoszone i opuszczane. Kadłub miał półskorupową konstrukcję, a w kabinie znajdowały się dwa miejsca oraz niezbędne przyrządy. Samolot był zaprojektowany z myślą o wszechstronności, co czyniło go idealnym do szkolenia i patrolowania.
Podsumowanie
Nikol A-2 był nowatorskim projektem, który, mimo krótkiego okresu eksploatacji, stanowił ważny krok w rozwoju polskiego lotnictwa amfibii. Jego historia, związana z wybuchem II wojny światowej, podkreśla trudności i wyzwania, przed którymi stanęli polscy konstruktorzy.