Dzisiaj jest 18 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

Trasa Armii Krajowej w Warszawie

Trasa Armii Krajowej

Trasa Armii Krajowej, znana również jako Aleja Armii Krajowej, to ważna arteria komunikacyjna w Warszawie, łącząca północne dzielnice lewobrzeżnej części miasta. Stanowi ona fragment ekspresowej obwodnicy Warszawy oraz dróg ekspresowych S8 i S7. Po stronie prawobrzeżnej Warszawy przedłużeniem trasy jest Trasa Toruńska.

Historia budowy

Budowa Trasy Armii Krajowej rozpoczęła się w latach 80. XX wieku, co wiązało się z likwidacją starych ulic. W tym czasie przedłużono również ulicę Adama Mickiewicza do ulicy Rudzkiej. Kluczowe daty w historii budowy trasy to:

  • 1986 – oddanie odcinka od ul. Wybrzeże Gdyńskie do ul. Słowackiego.
  • 1995 – oddanie odcinka do ul. Broniewskiego.
  • 2001 – przedłużenie trasy do alei Prymasa Tysiąclecia.

W latach 2008-2011 zmodernizowano połączenie Trasy AK z aleją Prymasa Tysiąclecia, tworząc węzeł komunikacyjny. W 2011 roku oddano do użytku aleję Obrońców Grodna, która stanowi przedłużenie Trasy AK w kierunku zachodnim, prowadząc do węzła z autostradą A2 w Konotopie.

Rozbudowa i modernizacja

W dniu 18 lipca 2013 roku podpisano umowę z firmą Metrostav na przebudowę trasy do parametrów drogi ekspresowej. Wcześniej, 11 czerwca 2013 roku, Krajowa Izba Odwoławcza odrzuciła odwołanie firmy Mota-Engil Central Europe S.A. Prace modernizacyjne rozpoczęły się jesienią 2013 roku.

Trasa Armii Krajowej jest kluczowym elementem infrastruktury transportowej Warszawy, zapewniającym sprawne połączenia między różnymi częściami miasta oraz z innymi regionami Polski.