Dzisiaj jest 18 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

Elohim

Elohim – Tytuł Boga w Biblii

Elohim (hebr. אֱלֹהִים) to jeden z tytułów Boga Jahwe, występujący około 2700 razy w Biblii hebrajskiej. W odróżnieniu od tetragramu JHWH, który jest imieniem własnym, „Elohim” pochodzi od rzeczownika pospolitego oznaczającego „bóg”. Jest to forma liczby mnogiej, jednak w kontekście odniesienia do Boga Stwórcy jest używane w liczbie pojedynczej.

Termin „Elohim” może mieć swoje korzenie w bóstwie ugaryckim – Ela, co sugeruje znaczenie „mocny” lub „silny”. Choć „Elohim” używane jest w kontekście bóstw, z przedimkiem ha- odnosi się do jedynego Boga, co występuje w Tanachu ponad 2000 razy. W praktyce Izraelici mogli używać tego tytułu, aby oddać majestat Boga, co przypomina użycie liczby mnogiej przez monarchów, znane jako pluralis maiestatis.

Różnice w tradycjach biblijnych

W analizach biblijnych wyróżnia się dwie główne tradycje: elohistyczną, w której częściej używana jest forma „Elohim”, oraz jahwistyczną, w której dominuje imię JHWH. W psalmie 82 słowo „Elohim” odnosi się zarówno do Boga, jak i do innych bogów, co podkreśla różnorodność znaczeń tego terminu.

Występowanie w Biblii

Poniżej przedstawiono liczbę wystąpień słowa Elohim w różnych księgach Biblii hebrajskiej według tekstu masoreckiego:

  • Rodzaju: 219
  • Wyjścia: 139
  • Księga Kapłańska: 53
  • Liczby: 27
  • Prawa: 374
  • Jozuego: 76
  • Sędziów: 73
  • 1 Samuela: 100
  • 2 Samuela: 54
  • 1 Królewska: 107
  • 2 Królewska: 97
  • 1 Kronik: 118
  • 2 Kronik: 203
  • Psalmów: 365
  • Izajasza: 94
  • Jereiasza: 145
  • Daniela: 22
  • Amosa: 14

W sumie „Elohim” jest kluczowym terminem, który odzwierciedla zarówno monoteistyczny, jak i politeistyczny kontekst w starożytnym Izraelu. Jego różnorodne zastosowanie w tekstach biblijnych świadczy o bogactwie tradycji religijnych i teologicznych tamtego okresu.