Dzisiaj jest 17 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

Panhard 178

Samochód pancerny Panhard AMD 178

Panhard AMD 178, oznaczany w Niemczech jako P 204 (f), to francuski samochód pancerny z okresu II wojny światowej. Prototyp pojazdu powstał w 1933 roku w firmie Societe de Constructions Mecaniques Panhard et Levassor w Paryżu. Po pozytywnych testach armii francuskiej, produkcja seryjna rozpoczęła się w 1936 roku, a do 1944 roku wyprodukowano 500 egzemplarzy.

Specyfikacja techniczna

  • Typ: Samochód pancerny
  • Załoga: 3 lub 4 osoby
  • Silnik: 4-cylindrowy, dwusuwowy, moc 105 KM
  • Pancerz: Grubość od 7 do 20 mm
  • Wymiary: Długość 4,79 m, Szerokość 2,01 m, Wysokość 2,31 m
  • Masa: 8200 kg
  • Prędkość: 72 km/h na drodze
  • Zasięg: 363 km na drodze
  • Uzbrojenie: Działko Hotchkiss S.A. 35 kal. 25 mm i karabin maszynowy Châtellerault Mle 31 kal. 7,5 mm

Historia i użycie

Panhard 178 był wykorzystywany przez francuskie oddziały rozpoznawcze podczas walk w 1940 roku. Po zajęciu Francji przez Wehrmacht, Niemcy przejęli część pojazdów i kontynuowali ich produkcję, oznaczając je jako Panzerspähwagen P 204 (f). W 1942 roku około 40 pojazdów przystosowano do roli drezyn pancernych, co umożliwiało szybkie przekształcenie w warunkach polowych.

Po wojnie Panhard 178 był używany przez wojska francuskie oraz w Syrii i Włoszech. W Syrii pojazdy te były eksploatowane do 1964 roku.

Podsumowanie

Panhard AMD 178 to znaczący pojazd pancerny, który odegrał ważną rolę w czasie II wojny światowej, zarówno w armii francuskiej, jak i niemieckiej. Jego wszechstronność i przystosowanie do różnych ról, w tym jako drezyna pancerna, podkreślają jego znaczenie w historii wojskowości.