Dzisiaj jest 17 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

BRDM-2

„`html

BRDM-2

BRDM-2 (ros. Бронированная Разведывательно-Дозорная Машина) to opancerzony transporter rozpoznawczy zaprojektowany w Związku Radzieckim. Produkcja rozpoczęła się w 1963 roku, a pojazd był używany w ponad 45 krajach.

Specyfikacja techniczna

  • Typ pojazdu: opancerzony transporter rozpoznawczy
  • Trakcja: kołowa (4×4)
  • Załoga: 4 osoby
  • Silnik: gaźnikowy, 8-cylindrowy GAZ-41 (140 KM)
  • Prędkość maksymalna: 100 km/h (9-10 km/h w wodzie)
  • Zasięg: 750 km
  • Uzbrojenie:
    • 1 karabin maszynowy KPWT kal. 14,5 mm
    • 1 karabin maszynowy PKT kal. 7,62 mm
  • Masa: 6,6 t (bojowa: 7 t)
  • Wymiary:
    • Długość: 5,75 m
    • Szerokość: 2,35 m
    • Wysokość: 2,31 m
    • Prześwit: 0,43 m

Budowa i cechy

BRDM-2 ma ulepszone właściwości pływalne i większą moc silnika w porównaniu do swojego poprzednika, BRDM-1. Posiada centralny system regulacji ciśnienia w oponach, co ułatwia poruszanie się w trudnym terenie. Pojazd jest opancerzony, co zapewnia ochronę przed ostrzałem z broni ręcznej, choć jego opony nie są odporne na przebicia.

Wersje

  • BRDM-2RS – wóz do rozpoznania skażeń chemicznych
  • BRDM-2U – wóz dowódczo-sztabowy
  • BRDM-2R5 – z radiostacją
  • BRDM-2 z wyrzutnią pocisków przeciwpancernych
  • BRDM-2 M96/M97 – polskie odmiany pojazdu

Muzea

BRDM-2 można zobaczyć w wielu muzeach na terenie Polski, w tym:

  • Muzeum Militariów w Skwierzynie
  • Muzeum Wojsk Lądowych w Bydgoszczy
  • Muzeum Techniki w Gnieźnie
  • Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie

Użytkownicy

BRDM-2 jest obecnie używany przez wiele armii na całym świecie, m.in. w:

  • Rosji
  • Ukrainie
  • Polsce

W przeszłości pojazd był także używany przez inne kraje, w tym Liban i niektóre grupy paramilitarne.

Bibliografia

  • Janusz Magnuski, Opancerzony samochód rozpoznawczy BRDM, Wyd. MON, Warszawa 1975.

„`