Dzisiaj jest 17 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

Mechanizm sygnałów i slotów

Mechanizm sygnałów i slotów

Mechanizm sygnałów i slotów jest techniką wykorzystywaną do zarządzania zdarzeniami w aplikacjach komputerowych, szczególnie w graficznych interfejsach użytkownika. Stanowi on formę wywołań zwrotnych, które są aktywowane w momencie wystąpienia zdarzenia. W wyniku tego procesu wykonywane są zarejestrowane procedury obsługi zdarzeń, znane jako połączenia sygnałów z slotami.

Rodzaje sygnałów

Sygnały można podzielić na dwie kategorie:

  • Unicast – sygnały, które mogą być połączone z dokładnie jednym slotem.
  • Multicast – sygnały, które mogą być połączone z wieloma slotami, a ich emisja powoduje wywołanie wszystkich slotów w niezdefiniowanej kolejności.

Implementacje w bibliotekach GUI

Mechanizm sygnałów i slotów jest zaimplementowany w wielu popularnych bibliotekach graficznych, takich jak:

  • Boost
  • GTK+
  • gtkmm
  • Qt
  • wxWidgets

Większość z tych bibliotek obsługuje jedynie sygnały typu multicast. Również delegaty w języku C# można zaliczyć do implementacji tego mechanizmu.

Linki zewnętrzne