Dzisiaj jest 18 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

Wypowiedź

Wypowiedź

Wypowiedź, zwana również stanowiskiem czy oświadczeniem, to komunikat językowy, który wyraża pogląd, opinię lub stanowisko autora. Może być ustna lub pisemna, a jej długość nie jest ograniczona. Istnieje tylko jeden nadawca oraz konkretny odbiorca, a temat wypowiedzi jest głównym czynnikiem spajającym. Teorią wypowiedzi zajmuje się retoryka.

Rodzaje wypowiedzi

Wypowiedzi dzielą się na trzy główne rodzaje:

  • Uzasadniająca (doradcza) – dotyczy przyszłości, doradza lub odradza określone decyzje.
  • Osądzająca – odnosi się do przeszłości, oskarża lub broni, oceniając prawdziwość faktów.
  • Ocena (demonstratywna) – koncentruje się na teraźniejszości, wyrażając pochwałę lub naganę.

Porządki wypowiedzi

Wyróżnia się dwa sposoby konstruowania wypowiedzi:

  • Porządek naturalny (ordo naturalis) – intuicyjny komunikat, zrozumiały dla odbiorcy, oparty na wspólnej normie językowej.
  • Porządek artystyczny (ordo artificialis) – zmodyfikowany porządek naturalny, oparty na schemacie pięciu części: wstępu, narracji, argumentacji, refutacji i zakończenia.

Części wypowiedzi

Poprawnie skonstruowana wypowiedź w porządku artystycznym składa się z pięciu elementów:

  • Wstęp – zdobywa uwagę i przychylność odbiorcy, wyjaśniając cel wypowiedzi.
  • Narracja – przedstawia fakty w sposób, który skłania odbiorcę do ich interpretacji.
  • Argumentacja – fundament wypowiedzi, w którym autor przedstawia swoje racje.
  • Refutacja – odpowiada na zarzuty przeciwko przedstawionym argumentom.
  • Zakończenie – podsumowuje wypowiedź.

Style wypowiedzi

Wypowiedzi mogą być formułowane w trzech stylach:

  • Niski – prosty i jasny, bez figur retorycznych, odpowiedni do wypowiedzi oceniającej.
  • Średni – umiarkowany, używany w wypowiedziach specjalistycznych.
  • Wysoki – wzniosły, bogaty w metafory, stosowany w doniosłych tematach.

Znaczenie wypowiedzi

Umiejętność konstruowania poprawnej wypowiedzi była i jest kluczowym elementem edukacji. Współcześnie uczniowie uczą się tej umiejętności poprzez pisanie prac w szkołach, co podkreśla jej znaczenie w rozwoju intelektualnym i komunikacyjnym.