Pro Arte et Studio
Pro Arte et Studio (łac. „sztuce i nauce”) był miesięcznikiem młodzieży akademickiej Uniwersytetu Warszawskiego, który ukazywał się w latach 1916-1919.
Historia i profil
Czasopismo zadebiutowało w marcu 1916 roku pod redakcją Edwarda Boyé. Na początku miało eklektyczny charakter, łącząc estetyzm i tradycjonalizm, a w jego łamach publikowali m.in. Jan Lechoń i Julian Tuwim. W 1917 roku, po rewolucji w redakcji, zaczęło dominować skamandryckie podejście do poezji, za które odpowiadała grupa redakcyjna w składzie: Mieczysław Grydzewski, Jan Lechoń, Władysław Zawistowski, Zdzisław Dytel i Zygmunt Karski.
W styczniu 1919 roku czasopismo zmieniło nazwę na „Pro Arte”. Jan Lechoń objął redakcję do września 1919 roku, co znacząco wpłynęło na jego rozwój. Pismo przyjęło bardziej antytradycjonalistyczny charakter, a wśród kluczowych postaci związanych z redakcją znaleźli się Mieczysław Grydzewski oraz poeci: Jarosław Iwaszkiewicz, Antoni Słonimski, Julian Tuwim i Kazimierz Wierzyński, związani z artystyczną kawiarnią „Pod Picadorem”.
Linki zewnętrzne
Kategorie
- Czasopisma w języku polskim
- Czasopisma w Polsce (1918–1939)
- Czasopisma wydawane od 1916 do 1919
- Miesięczniki wydawane w Warszawie
- Polskie czasopisma literackie
- Prasa akademicka