„`html
Friedrichshafen FF.33
Friedrichshafen FF.33 to niemiecki wodnosamolot patrolowy, zaprojektowany przez Flugzeugbau Friedrichshafen w 1914 roku, oblatany nad Jeziorem Bodeńskim. Samolot był przeznaczony do patrolowania wód przybrzeżnych Morza Północnego i Bałtyku.
Historia
Produkcja seryjna FF.33 rozpoczęła się na zamówienie niemieckiego lotnictwa. Powstały różne wersje tego samolotu, w tym modele patrolowe (FF.33, FF.33b, FF.33e, FF.33j, FF.33s) oraz myśliwskie (FF.33f, FF.33h, FF.33l). Wersja rozpoznawcza FF.33 była napędzana silnikiem Mercedes D.II o mocy 120 KM i mogła pomieścić dwie osoby: pilota i obserwatora. Zbudowano łącznie 6 egzemplarzy tej wersji.
Wersja FF.33b wprowadziła zmiany w układzie kabin oraz mocniejszy silnik Maybach o mocy 160 KM, zbudowano 5 egzemplarzy. W Polsce samoloty te służyły do szkolenia w Szkole Lotnictwa Morskiego w Pucku. Ostatnie wodnosamoloty wycofano z użycia w 1922 roku.
Konstrukcja
FF.33 to dwumiejscowy samolot patrolowy o mieszanej konstrukcji. Napędzany był silnikiem rzędowym chłodzonym cieczą, umieszczonym w przedniej części kadłuba. Samolot miał klasyczne usterzenie z dużą powierzchnią oraz drewnianą konstrukcję kadłuba pokrytą sklejką. Płaty były drewniane, pokryte płótnem, z lotkami umieszczonymi tylko na górnym płacie.
Pływaki, również drewniane, były mocowane do kadłuba i dolnego płata za pomocą stalowych rur, co zapewniało stabilność w wodzie.
Specyfikacja techniczna
- Typ: Wodnosamolot patrolowy
- Załoga: 2 osoby
- Silnik: 6-cylindrowy Benz Bz.III, moc 150 KM
- Rozpiętość: 16,75 m
- Długość: 10,30 m
- Wysokość: 3,70 m
- Masa startowa: 1538 kg
- Prędkość maksymalna: 119 km/h
- Pułap: 2000 m
- Zasięg: 400 km
- Uzbrojenie: 2 karabiny maszynowe (wersja FF.33L)
Użytkownicy
Samoloty FF.33 były użytkowane przez Cesarstwo Niemieckie, Szwecję, Polskę oraz Bułgarię.
Bibliografia
- Peter Gray, Owen Thetford: German aircraft of the First World War, New York, 1970.
- Andrzej Morgała: Samoloty w polskim lotnictwie morskim, Warszawa, 1985.
„`