Douglas C-54 Skymaster
Douglas C-54 Skymaster to czterosilnikowy samolot transportowy, który był używany przez siły zbrojne USA oraz inne państwa od 1942 do 1974 roku. Jego główne zastosowania obejmowały przewóz ładunków, członków rządu oraz personelu wojskowego. C-54 był jednym z pierwszych samolotów, które nosiły nazwę Air Force One, transportując prezydentów USA. Używano go również w różnych rolach, takich jak ratownictwo morskie oraz transport podczas blokady Berlina w latach 1948-1949.
Historia
C-54 Skymaster powstał jako modyfikacja samolotu pasażerskiego Douglas DC-4 i rozpoczął służbę w United States Army Air Forces w 1942 roku. Początkowo mógł przewozić 26 pasażerów, a później zwiększono tę liczbę do 50. W czasie II wojny światowej był jednym z najczęściej używanych amerykańskich samolotów transportowych dalekiego zasięgu i przewoził ważnych przywódców, takich jak Franklin Roosevelt czy Douglas MacArthur. Łącznie wyprodukowano 1170 egzemplarzy, które po wojnie były sprzedawane liniom lotniczym na całym świecie.
Wersje
- C-54: Oryginalna wersja modyfikacji DC-4.
- C-54A: Wzmocniona wersja z większymi zbiornikami paliwa (252 egzemplarze).
- C-54B: Zwiększone zbiorniki paliwa (220 egzemplarzy).
- VC-54C: Przystosowana do przewozu prezydenta USA.
- HC-54D Rescuemaster: Samoloty ratunkowe (38 egzemplarzy).
- C-54D: Wersja z silnikami R-2000-11 (380 egzemplarzy).
- SC-54E: Przystosowana do ratownictwa morskiego.
- C-54G: Z silnikami R2000.
- R5D-1: Wersja C-54A dla US Navy.
Użytkownicy
Wojskowi
- Królewskie Saudyjskie Siły Powietrzne
- Argentyńskie Siły Powietrzne
- Belgijskie Siły Powietrzne
- Brazylijskie Siły Powietrzne
- Francuskie Siły Powietrzne
- Royal Air Force
Cywilni
- Pan American World Airways
- Cathay Pacific
- Trans Australia Airlines
- Avianca
- China Airlines
Podsumowanie
Douglas C-54 Skymaster odegrał kluczową rolę w transporcie wojskowym i cywilnym w XX wieku, a jego różne wersje znalazły zastosowanie w wielu krajach na całym świecie. Po zakończeniu służby wojskowej wiele z tych samolotów przeszło na cywilne operacje lotnicze, a niektóre z nich były używane jeszcze wiele lat po ich wycofaniu z wojska.