Dzisiaj jest 18 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

Tramwaje w Poznaniu

Tramwaje w Poznaniu

Tramwaje w Poznaniu, znane lokalnie jako bimby, są częścią systemu komunikacji miejskiej zarządzanego przez Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne (MPK) na zlecenie Zarządu Transportu Miejskiego. W 2023 roku sieć tramwajowa obejmuje 18 linii dziennych, 2 nocne oraz 2 turystyczne.

Historia

XIX wiek

Budowa sieci tramwajowej w Poznaniu rozpoczęła się 31 lipca 1880 roku, kiedy to uruchomiono pierwszą linię tramwaju konnego. Wkrótce po inauguracji nastąpiła rozbudowa tras, co jednak napotkało trudności finansowe, prowadząc do sprzedaży linii Poznańskiemu Towarzystwu Kolei Konnej. W 1898 roku tramwaje konne zastąpiono elektrycznymi.

Początek XX wieku

W okresie przed I wojną światową sieć była dynamicznie rozwijana. Po wojnie tramwaje zaczęły obsługiwać nowe trasy, dostosowując się do potrzeb mieszkańców.

Lata po II wojnie światowej

Po wojnie przystąpiono do odbudowy zniszczonej infrastruktury. W 1945 roku wznowiono kursy tramwajów, a w latach 50. XX wieku zainwestowano w nowe trasy, co poprawiło dostępność komunikacyjną Poznania.

Infrastruktura

Torowiska

Na 2023 rok długość torowisk wynosi 147,385 km. W mieście znajdują się również liczne skrzyżowania z torami kolejowymi.

Zajezdnie

  • Głogowska: Druga co do wielkości zajezdnia, obsługująca większość linii tramwajowych.
  • Franowo: Nowo wybudowana zajezdnia, otwarta w 2014 roku.
  • Forteczna: Używana od 1980 roku, obsługująca kilka linii.
  • Madalińskiego: Zamknięta w 2014 roku, obecnie stacjonują tam tylko tramwaje zabytkowe.

Linie tramwajowe

Poznański system tramwajowy składa się z 18 linii dziennych, 2 nocnych oraz 2 turystycznych. Linie nocne zlikwidowano w 1991 roku, a ich rolę przejęły autobusy.

Planowana rozbudowa

Planowane są dalsze inwestycje w rozbudowę sieci tramwajowej, w tym:

  • Przedłużenie tras do nowych osiedli.
  • Budowa nowych pętli i węzłów przesiadkowych.
  • Modernizacja istniejących linii.

Wszystkie te działania mają na celu poprawę jakości transportu publicznego w Poznaniu oraz zwiększenie jego dostępności dla mieszkańców.