Dzisiaj jest 16 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

Saab 32 Lansen

Saab A 32 Lansen

Saab A 32 Lansen to szwedzki dwumiejscowy samolot szturmowy, produkowany przez firmę SAAB w latach 1955-1960 dla Szwedzkich Sił Powietrznych (Flygvapnet). W sumie wyprodukowano 450 egzemplarzy, które służyły do atakowania celów naziemnych i morskich oraz w wersjach myśliwskich i rozpoznawczych.

Historia

W 1945 roku dostrzeżono potrzebę nowoczesnych samolotów bojowych napędzanych silnikami odrzutowymi. W 1946 roku rozpoczęto prace nad nowym projektem, który miał zastąpić bombowiec Saab 18. Ostatecznie w 1949 roku wybrano projekt oznaczony jako typ 32, który nazwano Lansen. Był to pierwszy szwedzki samolot, w którym do obliczeń zastosowano maszyny matematyczne. Pierwszy prototyp wzbił się w powietrze 3 listopada 1952 roku.

Oznaczenia i Wersje

  • A 32 – Wersja szturmowa
  • J 32 – Wersja myśliwska
  • S 32 – Wersja rozpoznawcza

A 32A

Wersja szturmowa, która mogła atakować cele naziemne i morskie. Zbudowano 287 egzemplarzy w latach 1955-58. Uzbrojona w 4 działka Bofors kal. 20 mm oraz możliwość przenoszenia pocisków rakietowych i bomb. Ostatni A 32A wycofano w 1978 roku.

S 32C

Samolot rozpoznawczy, który zastąpił Saab S 18. Wyprodukowano 44 egzemplarze w latach 1958-59, używane do 1978 roku. Wyposażony w radar PS-432/A oraz kamery do rozpoznania fotograficznego.

J 32B

Wersja myśliwska, zaprojektowana do lotów w trudnych warunkach pogodowych. Zbudowano 118 egzemplarzy w latach 1958-60, użytkowanych do 1973 roku. Uzbrojona w 4 działka ADEN kal. 30 mm i rakiety powietrze-powietrze.

Wersje rozwojowe

  • J 32D – Wersja do holowania celów powietrznych
  • J 32E – Samolot przeciwdziałania radioelektronicznego (ECM)

Inne wersje rozwojowe

  • J 32AD – Planowana wersja dziennego myśliwca, która nie została zrealizowana.
  • J 32U – Planowana wersja myśliwska o lepszych osiągach, również nie zbudowana.

Saab A 32 Lansen był ważnym elementem szwedzkiego lotnictwa, dostosowanym do różnych zadań bojowych i rozpoznawczych. Jego różnorodne wersje odzwierciedlają rozwój technologii lotniczej w Szwecji po II wojnie światowej.