SAAB J 35 Draken
SAAB J 35 Draken to szwedzki myśliwsko-przechwytujący samolot odrzutowy, który został zaprojektowany przez Svenska Aeroplan AktieBolag (SAAB). Jego konstrukcja charakteryzuje się metalową budową oraz skrzydłami w układzie podwójnej delty. Samolot wszedł do służby w 1960 roku, a produkcję zakończono w 1974 roku, łącząc 644 wyprodukowane egzemplarze.
Historia
Projekt J 35 Draken rozpoczął się w 1949 roku na zlecenie szwedzkiego urzędu do spraw wyposażenia sił zbrojnych, który poszukiwał myśliwca zdolnego do przechwytywania bombowców na dużych wysokościach. Samolot przystosowano do operacji z dróg publicznych, co wymagało zastosowania innowacyjnych rozwiązań konstrukcyjnych.
W 1956 roku, po pomyślnych testach, Draken został zaakceptowany do produkcji seryjnej jako J 35A. W kolejnych latach powstały różne wersje, w tym J 35B, J 35D i J 35F, które wprowadzały nowe systemy i modyfikacje.
Konstrukcja
J 35 Draken jest samolotem bezogonowym, z systemem sterowania opartym na lotkach, co pozwalało na łatwe manewrowanie. Posiadał także ciśnieniową kabinę, a jego podwozie składało się w sposób umożliwiający lądowanie na nieutwardzonych nawierzchniach. Samolot był napędzany silnikami Avon RM 6B oraz RM 6C, co umożliwiało osiąganie dużych prędkości.
Osiągi i wykorzystanie bojowe
Draken charakteryzował się znakomitymi osiągami, a jego manewrowość sprawiała, że mógł być używany zarówno do przechwytywania, jak i w misjach szturmowych. Wersje eksportowe były używane przez Danii i Finlandię. Ostatnie modyfikacje miały miejsce w latach 90., kiedy to zastąpiły go nowocześniejsze samoloty, takie jak SAAB Viggen i SAAB Gripen.
Wersje samolotu
- J 35A – Pierwsza wersja produkcyjna, zbudowano 90 egzemplarzy.
- J 35B – Wersja z nowym systemem kontroli lotu, zbudowano 73 egzemplarze.
- Sk 35C – Dwumiejscowa wersja szkolna, przebudowano 26 egzemplarzy.
- J 35D – Najszybsza wersja z nowym silnikiem, zbudowano 92 egzemplarze.
- J 35F – Wersja z pociskami radarowymi, zbudowano 230 egzemplarzy.
- J 35J – Ostatnia wersja modernizacji, zmodernizowano 65 egzemplarzy.
Uzbrojenie
Uzbrojenie J 35 Draken obejmowało dwa działka kal. 30 mm oraz możliwość przenoszenia pocisków rakietowych, takich jak AIM-9 Sidewinder oraz Rb 24. Samolot mógł także używać niekierowanych pocisków do ataków na cele naziemne.
Draken pozostaje jednym z symboli szwedzkiego lotnictwa i nadal jest obecny w służbie w niektórych krajach za granicą.