Ekipa Ameryka: Policjanci z jajami
Ekipa Ameryka: Policjanci z jajami (ang. Team America: World Police) to polityczna komedia stworzona przez Treya Parkera i Matta Stone’a, wydana w 2004 roku. Film, będący parodią walki z terroryzmem, zadebiutował w Polsce na nośnikach DVD, bez kinowej dystrybucji. W przeciwieństwie do Miasteczka South Park, Ekipa Ameryka wykorzystuje technikę lalkową, inspirowaną brytyjskim serialem Thunderbirds.
Fabuła
Głównym bohaterem jest Gary Johnston, utalentowany aktor, który zostaje zwerbowany przez Spottswoode’a do Ekipy Ameryka, światowej policji walczącej z terroryzmem. Spottswoode informuje Gary’ego o zagrożeniu terrorystycznym i prosi o pomoc w rozwiązywaniu planów terrorystów. Mimo początkowych wątpliwości, Gary przystępuje do działania.
Tematyka i przesłanie
Film krytycznie ukazuje amerykańskie podejście do interwencji na świecie, ukazując, jak działania Ekipy Ameryka prowadzą do zniszczeń w Paryżu, w tym kulturowych symboli, jak Wieża Eiffla. Działania te spotykają się z oporem ze strony światowych gwiazd, które tworzą Związek Aktorów Filmowych, dążący do zakończenia skandalicznych działań Ekipy i przywrócenia pokoju. Film podejmuje również szersze wątki, takie jak miłość, przynależność i poświęcenie.
Kontrowersje
Film Parkera i Stone’a budzi kontrowersje ze względu na swoją tematykę i sposób przedstawienia postaci, w tym wielu znanych aktorów i polityków. Ekipa Ameryka jest postrzegana jako istotny film polityczny, poruszający kwestie terroryzmu w sposób, który wywołuje mieszane reakcje. Elementy wulgaryzmów i sceny przemocy oraz seksu również przyczyniły się do jego kontrowersyjnego odbioru.
Obsada
- Trey Parker: Gary Johnston, Kim Dzong Il, inne głosy
- Matt Stone: Chris, George Clooney, inne głosy
- Kristen Miller: Lisa (głos)
- Masasa: Sarah (głos)
- Daran Norris: Spottswoode (głos)
- Phil Hendrie: Czeczeński terrorysta (głos)
- Inni: Maurice LaMarche, Chelsea Marguerite, Jeremy Shada, Fred Tatasciore
Podsumowanie
Ekipa Ameryka: Policjanci z jajami to film, który łączy satyrę polityczną z kontrowersyjnymi tematami, stawiając pytania o moralność interwencji zbrojnych oraz polityczną poprawność. Jego unikalna forma oraz odważne podejście do tematu terroryzmu czynią go istotnym dziełem w kontekście współczesnej kinematografii.