Hans Dürer
Hans Dürer (ur. 21 lutego 1490 w Norymberdze, zm. ok. 1534 w Krakowie) był niemieckim malarzem, rysownikiem i grafikiem epoki renesansu, młodszym bratem Albrechta Dürera. W młodości pracował w warsztacie swojego brata, co miało znaczący wpływ na jego rozwój artystyczny.
Życiorys
Po śmierci ojca w 1502 roku Hans rozpoczął praktykę w warsztacie Albrechta Dürera. Współpracował z innymi malarzami, co wzbogaciło jego umiejętności. W latach 1527-1529 przeniósł się do Krakowa, gdzie został malarzem dworskim króla Zygmunta I. Hans Dürer pracował nad polichromiami na Wawelu oraz dekoracjami Bramy Berecciego, które przedstawiały postacie świętych i symbole cnót.
Jego prace cechowała bogata kolorystyka szat, a w porównaniu do twórczości brata, zachowało się niewiele jego dzieł. W 1534 roku był już w trudnej sytuacji finansowej, co mogło przyczynić się do jego przedwczesnej śmierci.
Wybrane dzieła
- Pałac Biskupa Erazma Ciołka – Obraz przedstawiający św. Hieronima
- Musée National du Louvre – Sąd Ostateczny (rysunek)
- Pałac Ca’ d’Oro w Wenecji – Święty Hieronim, 1530
- Zamek na Wawelu w Krakowie – Fryz ścienny z przedstawieniem życia ludzkiego, 1532
- Muzeum Narodowe w Warszawie – Portret króla Zygmunta, 1530 (przypisane)
Atrybucje przypuszczalne
- Galeria Narodowa w Pradze – Obraz św. Hieronima
- Muzeum Narodowe w Warszawie – Chrystus niosący Krzyż, 1522 (przypuszczalnie)
- Kościół św. Jakuba w Nysie – Matka Boska i czternastu wspomożycieli, 1524
- Compton Verney Art Gallery – Św. Krzysztof, Św. Jerzy, Św. Katarzyna, Św. Barbara (przypuszczalnie)
- Rijksmuseum Twenthe w Enschede – Ołtarz skrzydłowy przedstawiający Świętą Rodzinę, 1515 (przypuszczalnie)
Hans Dürer pozostaje postacią związaną z renesansowym malarstwem, a jego twórczość, choć mniej znana od brata, wciąż przyciąga uwagę badaczy i miłośników sztuki.