Kolej Bajkalsko-Amurska (BAM)
Kolej Bajkalsko-Amurska (ros. Байкало-Амурская магистраль, BAM) to linia kolejowa w Rosji, biegnąca przez wschodnią Syberię i Daleki Wschód. Długość linii wynosi 4234 km, a jej przebieg znajduje się 680–840 km na północ od Kolei Transsyberyjskiej, która jest jej alternatywą strategiczną, szczególnie ze względu na bliskość granicy z Chinami.
Przebieg linii
BAM zaczyna się w mieście Tajszet, odchodząc od Kolei Transsyberyjskiej. Kluczowe punkty na trasie to:
- Przekroczenie rzeki Angary w Bracku
- Przekroczenie rzeki Lena w Ust’-Kut
- Mijanie Jeziora Bajkał przy jego północnym krańcu
- Przejazd przez Tyndę
- Przekroczenie rzeki Amur w Komsomolsku nad Amurem
- Zakończenie trasy w Sowieckiej Gawani nad brzegiem Oceanu Spokojnego
Historia
Budowa odcinka z Tajszetu do Bracka rozpoczęła się w latach 30. XX wieku. W latach 1944-1946 większość linii dalekowschodniej została zbudowana przez więźniów gułagów, w tym jeńców wojennych. Szacuje się, że w trakcie budowy zmarło około 150 tysięcy osób. Po śmierci Józefa Stalina w 1953 roku prace wstrzymano na dwadzieścia lat. W 1974 roku Leonid Breżniew ogłosił wznowienie budowy, traktując ją jako wyzwanie dla Komsomołu.
W 1984 roku połączono wschodnią i zachodnią część linii, jednak tylko jedna trzecia odcinka była wówczas w pełni funkcjonalna. Budowę BAM ukończono w 2003 roku.
Film dokumentalny
* BAM: Kolej przez tajgę, reż. Jouni Hiltunen, 2008
Linki zewnętrzne
- Легендарная Байкало-Амурская – strona poświęcona BAM
- BAM – Magistrala Bajkalsko-Amurska