AEG G.IV
AEG G.IV to niemiecki bombowiec średniego zasięgu z okresu I wojny światowej, zaprojektowany przez Allgemeine Elektrizitäts-Gesellschaft w 1916 roku. Był to ostatni i najliczniejszy model bombowców serii G, rozwijający wcześniejsze wersje G.II i G.III.
Historia
Samolot AEG G.IV wprowadził mocniejsze silniki Daimler Mercedes D.IVa o mocy 260 KM, co było znaczącą zmianą w porównaniu do modelu G.III, który miał silniki o mocy 220 KM. Model G.IV wyróżniał się także dwułopatowymi śmigłami oraz nowym kształtem lotek. Z 542 wyprodukowanych bombowców serii G, przeszło 400 stanowiło wersję G.IV.
Produkcja rozpoczęła się w 1916 roku, a samoloty weszły na uzbrojenie jednostek frontowych w 1917 roku. Powstały również wersje modyfikowane, w tym G.IVb z większą rozpiętością płata oraz G.IVk z działkiem Becker.
Jedyny zachowany egzemplarz samolotu znajduje się w Kanadyjskim Muzeum Lotnictwa, będąc jednocześnie jedynym niemieckim dwusilnikowym samolotem z okresu I wojny światowej, który przetrwał do dziś.
Użycie
AEG G.IV stał się kluczowym elementem niemieckiego lotnictwa bombowego, szczególnie na froncie zachodnim. Używano go głównie do wspierania ofensyw w Pikardii i Flandrii w 1918 roku, a także na innych frontach, takich jak włoski i rumuński. Początkowo operował jako bombowiec dzienny i nocny, jednak z powodu rosnącego zagrożenia ze strony myśliwców, przekształcono go głównie do operacji nocnych.
Opis techniczny
- Typ: Dwupłatowiec o konstrukcji drewnianej
- Załoga: 3-4 osoby
- Napęd: 2 silniki Daimler Mercedes D.IVa (260 KM każdy)
- Rozpiętość: 18,4 m
- Długość: 9,7 m
- Wysokość: 3,9 m
- Masa startowa: 3664 kg (normalna), 4630 kg (maksymalna)
- Prędkość maksymalna: 165 km/h
- Pułap: 4500 m
- Zasięg: 652 km
- Uzbrojenie: 2 karabiny Parabellum kal. 7,92 mm i 350 kg bomb
Bibliografia
P. Gray, O. Thetford, Germany Aircraft of the First World War, Nowy Jork 1970, s. 6–8.
Linki zewnętrzne
- AEG G.IV (ros.)