„`html
ITP – Radziecki Samolot Myśliwski
ITP to radziecki samolot myśliwski skonstruowany przez Nikołaja Polikarpowa w 1941 roku. Jego projekt miał na celu stworzenie maszyny o wysokich osiągach, przystosowanej do zwalczania bombowców i opancerzonych celów naziemnych.
Powstanie i rozwój
W listopadzie 1940 roku Polikarpow zaprezentował projekt ITP (Истребитель Тяжёлый Пушечный), uzbrojonego w działko 37 mm oraz dwa działka 20 mm. Samolot miał być napędzany nowoczesnym silnikiem rzędowym M-107P, który jednak był w fazie rozwoju. Pierwszy prototyp (M-1) ukończono w październiku 1941, jednak z powodu ataku Niemiec na ZSRR, ewakuowano go do Nowosybirska, gdzie został oblatany 23 lutego 1942 roku.
W wyniku problemów z silnikiem M-107, prototyp przeznaczono do prób naziemnych. Drugi prototyp (M-2) zbudowano w 1942 roku, wyposażony w silnik AM-37, który później zamieniono na mocniejszy AM-39. M-2 został oblatany 23 listopada 1943, osiągając prędkość maksymalną powyżej 600 km/h, jednak dalsze testy nie miały miejsca z powodu niedopracowanego silnika.
Rozwój ITP został przerwany po śmierci Polikarpowa w 1944 roku, mimo że jego koncepcja miała potencjał w walce z odporniejszymi bombowcami. Prototyp ITP miał przewidywane uzbrojenie w bomby o masie 400 kg oraz niekierowane pociski rakietowe RS-82.
Opis techniczny
- Typ: Dolnopłat konstrukcji mieszanej
- Napęd: Silnik AM-37 lub AM-39 (1800 KM)
- Maksymalna prędkość: 655 km/h
- Pułap praktyczny: 11 500 m
- Zasięg: 980 km
- Uzbrojenie: 3 działka 20 mm SzWAK oraz 8 pocisków rakietowych RS-82
ITP pozostaje interesującą konstrukcją w historii radzieckiego lotnictwa, mimo że nie wszedł do produkcji seryjnej.
Linki zewnętrzne
- Historia ITP (ros.)
- Rysunki ITP
„`