Protram 204WrAs – jednoczłonowy, jednokierunkowy i wyskopodłogowy tramwaj produkowany w latach 2004-2010 we Wrocławiu. Jest to pierwszy tramwaj wytworzony od podstaw w tym mieście po II wojnie światowej.
Konstrukcja
Tramwaj Protram 204WrAs, choć przypomina modernizowane wagony typu Konstal 105Na, jest nową konstrukcją. Charakteryzuje się:
- prostymi ścianami bocznymi
- wklejanymi oknami
- szerszymi drzwiami
Dzięki tym cechom zyskał przestronną i prostą bryłę. Napęd tramwaju stanowi cztery silniki prądu przemiennego (asynchroniczne), co jest sygnalizowane literą „As” w nazwie. Tramwaj wyposażony jest w układ falownikowy, który dostarcza napięcie 400 V, oraz połówkowe pantografy firmy Stemmann i diodowe wyświetlacze. Wnętrze tramwaju zostało zmodernizowane poprzez dodanie dodatkowych poręczy oraz przestrzeni na wózki. Motorniczy ma do dyspozycji klimatyzację i ergonomiczną przestrzeń pracy.
Eksploatacja
Tramwaje Protram 204WrAs są eksploatowane wyłącznie we Wrocławiu, co znajduje odzwierciedlenie w symbolice „Wr” w nazwie. Pierwszy tramwaj dostarczono do MPK Wrocław w styczniu 2005 roku. Obecnie w ruchu znajduje się 12 wagonów, które funkcjonują w dwuwagonowych składach:
- #2602+2601
- #2604+2603
- #2606+2605
- #2608+2607
- #2610+2609
- #2612+2611
Początkowo planowano zakup 20 wagonów, jednak zadecydowano o nabyciu większej liczby częściowo niskopodłogowych tramwajów Protram 205WrAs.