Aérospatiale SA 321 Super Frelon
Aérospatiale SA 321 Super Frelon to ciężki śmigłowiec transportowy zaprojektowany przez francuski koncern Aérospatiale, napędzany trzema silnikami turbowałowymi Turboméca 3C III. Jego głównym celem jest transport żołnierzy i sprzętu w operacjach morskich oraz ratownictwo.
Specyfikacja techniczna
- Załoga: 5 osób
- Data oblotu: 1962
- Moc silnika: 1570 KM (1171 kW) każdy
- Wymiary: długość 23,03 m, wysokość 6,66 m, średnica wirnika 18,90 m
- Masa: masa własna 6863 kg, masa startowa 13000 kg
- Prędkość maksymalna: 248 km/h
- Pułap praktyczny: 3100 m
- Zasięg: 1000 km
- Uzbrojenie:
- Działko automatyczne 20 mm
- 4 torpedy Aerojet Mk 46 lub 2 pociski Exocet
- Licencjonowana produkcja: Z-8 w Chinach
Historia i rozwój
Śmigłowiec został stworzony na zamówienie armii francuskiej w 1955 roku, z myślą o przewozie wojska, uzbrojenia oraz realizacji misji ewakuacyjnych i walki z okrętami podwodnymi. Prototypy SE 3200 Frelon powstały w 1959 roku, a w 1961 roku wybrano wersję SA 3210, która została rozbudowana do formy Super Frelon.
Kadłub śmigłowca, podobny do Sikorsky S-61, posiada pływaki, co umożliwia mu unoszenie się na wodzie. Wersje wojskowe obejmują transportową, przeciwokrętową oraz do zwalczania okrętów podwodnych.
Użytkowanie
Super Frelon służył w różnych jednostkach, w tym na francuskich okrętach „Jeanne d’Arc” oraz desantowych typu Foudre. W połowie lat 70. Chiny nabyły 13 egzemplarzy i rozpoczęły produkcję lokalną pod oznaczeniem Z-8, który został rozwinięty w różnych wariantach.
Wyposażenie dodatkowe
- Radar ORB-42
- Wyrzutnik pułapek termicznych i antyradarowych
- Gogle do obserwacji w podczerwieni
- Ochronne płyty pancerne
- Systemy PLS i GPS
Super Frelon pozostaje istotnym elementem wyposażenia sił powietrznych, wykorzystywanym zarówno w misjach wojskowych, jak i cywilnych. Produkcja śmigłowca została już zakończona, ale jego wersje wciąż są używane na całym świecie.