Fenestron – Typ Wirnika Ogonowego
Fenestron, znany również jako fantail, to nowoczesny typ wirnika ogonowego stosowany w śmigłowcach. Jego konstrukcja przypomina wentylator i jest zabudowana w stateczniku pionowym. Koncepcję wirnika ogonowego w formie wentylatora opracowała francuska firma Sud Aviation, która w 1968 roku zastosowała ją po raz pierwszy w śmigłowcu Gazelle.
Wirnik fenestron składa się zazwyczaj z 10 do 15 łopatek, które są osadzone na wspólnym wieńcu w obudowie tunelowej. Taka konstrukcja pozwala na efektywne generowanie strumienia powietrza, co równoważy moment obrotowy wirnika głównego. Wirniki fenestron są około 25% bardziej wydajne niż tradycyjne wirniki ogonowe o tej samej średnicy. Sterowanie kątem nachylenia łopat odbywa się podobnie jak w klasycznych wirnikach, przy użyciu orczyka sterowanego nogami pilota.
Zalety Wirnika Fenestron
- Zmniejszona podatność na uszkodzenia przy uderzeniu w przeszkody terenowe.
- Wyższe bezpieczeństwo dla osób w pobliżu wirnika.
- Większa wydajność przy mniejszych wymiarach.
- Mniejsze drgania i hałas w porównaniu do wirników klasycznych.
- Lepsza zwrotność i łatwiejsze sterowanie w osi pionowej.
Wady Wirnika Fenestron
- Większa masa w porównaniu do tradycyjnych wirników.
Obecnie wirniki fenestron są wykorzystywane w różnych śmigłowcach produkowanych przez konsorcjum Eurocopter Group, w tym w modelu Eurocopter EC135. Dodatkowo, są one stosowane jako wentylatory ogonowe w amerykańskim projekcie śmigłowca bojowego RAH-66 Comanche.