Aérospatiale SA 330 Puma
Aérospatiale SA 330 Puma to średni, dwusilnikowy śmigłowiec transportowy, zaprojektowany przez francuską firmę Sud Aviation, a później produkowany przez Aérospatiale we współpracy z Westland Helicopters. Śmigłowiec powstał na zamówienie L’Aviation Légère de l’Armée de Terre (ALAT), potrzebującej sprzętu zdolnego do operacji w różnych warunkach pogodowych.
Historia
Pierwszy prototyp wzbił się w powietrze 15 kwietnia 1965 roku, a produkcja śmigłowca rozpoczęła się w 1968 roku. Do 1978 roku wersja SA 330J uzyskała certyfikat do działań w trudnych warunkach klimatycznych, stając się tym samym pierwszym śmigłowcem poza ZSRR z takim certyfikatem. W 1967 roku śmigłowiec przyjęto na wyposażenie RAF-u jako Puma HC Mk.1, co zapoczątkowało współpracę Aérospatiale z Westland Helicopters.
Łącznie wyprodukowano 697 egzemplarzy SA 330 Puma, a jego następcą stała się wersja AS 332 Super Puma. Różne wersje Puma produkowano również na licencji w Południowej Afryce, Rumunii i Indonezji.
Specyfikacja techniczna
- Typ: Średni śmigłowiec transportowy
- Konstrukcja: Półskorupowa, całkowicie metalowa
- Moc silnika:
- SA 330G/F: 1435 KM (1070 kW) każdy
- SA 330J: 1575 KM (1175 kW) każdy
- Wymiary:
- Długość kadłuba: 18,15 m
- Wysokość: 5,14 m
- Średnica wirnika: 15 m
- Masa:
- Masa własna: 3766 kg
- Masa startowa: 7400 kg
- Prędkość maksymalna: 258 km/h
- Pułap: 4800 m
- Zasięg: 550 km
Wersje
- SA 330A: Prototyp
- SA 330B: Pierwsza wersja produkcyjna
- SA 330C: Wersja eksportowa
- SA 330E: Wersja dla RAF-u
- SA 330J: Ulepszona cywilna wersja transportowa
Uzbrojenie
Śmigłowiec może być wyposażony w różne typy uzbrojenia, w tym karabiny maszynowe oraz działka automatyczne.
Filmy
Puma pojawia się w amerykańskich filmach akcji, takich jak „Rambo II” i „Rambo III”, a także w filmie „Na skraju jutra”.
Użytkownicy
Śmigłowiec jest używany przez wiele krajów, w tym Brazylia, Francja, Kenia i Wielka Brytania.