Fablok i ZNTK Nowy Sącz
Lokomotywa spalinowa SU42 to normalnotorowy model wyprodukowany przez Zakłady Fablok w latach 1975–1977 oraz zmodernizowany przez ZNTK Nowy Sącz w latach 1999–2000. Powstała jako modyfikacja lokomotywy serii SM42 oraz SP42, i jest klasyfikowana jako Bo’Bo’ z masą służbową 71,3 tony.
Specyfikacja techniczna
- Długość: 14240 mm
- Szerokość: 3173 mm
- Wysokość: 4400 mm
- Średnica kół: 1100 mm
- Moc znamionowa: 590 kW
- System hamulca: Oerlikon
- Prędkość konstrukcyjna: 90 km/h
- Pojemność zbiorników paliwa: 2815 l
- Typ silników: a8C22
- Rodzaj przekładni: elektryczna
- System ogrzewania: elektryczne 0,5 kV (I wersja), 3 kV (II wersja)
Produkcja i modernizacja
W latach 1975–1977 przebudowano 40 lokomotyw serii SM42 na SU42, które były przystosowane do ogrzewania wagonów pasażerskich. W 2000 roku, z 30 egzemplarzy w służbie, kilka zostało ponownie przebudowanych na SM42.
W latach 1999–2000 przeprowadzono modernizację lokomotyw SP42, zastępując kotły parowe nowymi agregatami prądotwórczymi. Lokomotywy te otrzymały nowe oznaczenia (od 501 do 540) oraz kolorystykę (żółto-niebieską). W sumie zmodernizowano 40 egzemplarzy.
Obecny stan
W 2008 roku wszystkie lokomotywy serii SU42 stały się własnością spółki Przewozy Regionalne i obecnie są malowane w szaro-czerwono-pomarańczowe barwy (Polregio). Lokomotywy te stacjonują w różnych lokalizacjach w Polsce, w tym w Białymstoku, Gdyni, Poznaniu, Olsztynie, Warszawie oraz Zielonej Górze.
Ciekawostki
Ze względu na kolorystykę żółto-niebieską, lokomotywy SU42 zyskały przydomek Polsat. Jeden z egzemplarzy, SU42-524, uległ wypadkowi w 2010 roku na trasie Słupsk – Szczecinek.
Podsumowanie
Lokomotywy SU42 odgrywają ważną rolę w polskim transporcie kolejowym, a ich historia obejmuje zarówno produkcję, jak i modernizację, dostosowując je do zmieniających się potrzeb przewozowych.