Saab 95
Saab 95 to osobowy samochód o nadwoziu kombi, produkowany przez szwedzką markę Saab w latach 1959–1978. Pierwsza prezentacja modelu miała miejsce w maju 1959 roku. Był to pierwszy model marki z nadwoziem typu kombi, łączący rozwiązania z modelu 93 oraz 96.
Historia i rozwój
Produkcję Saab 95 rozpoczęto w 1959 roku, pół roku przed debiutem modelu 96. Pojazd charakteryzował się otwieranymi „pod wiatr” drzwiami oraz siedmioma miejscami, choć dodatkowe miejsca w bagażniku były praktyczne głównie dla dzieci. Wersja dostawcza była skierowana na rynki skandynawskie, a charakterystyczne stateczniki z tyłu były szczególnie widoczne w wersjach dwubarwnych.
W 1968 roku wprowadzono wyższą przednią szybę oraz wskaźnik awarii hamulców. Zmiany w 1969 roku obejmowały przekształcenie reflektorów i przeniesienie kierunkowskazów na zderzaki. W latach 70. wprowadzono wiele innowacji, takich jak spryskiwacze reflektorów, podgrzewane siedzenia oraz halogenowe reflektory. Ostatnie modyfikacje przed zakończeniem produkcji w 1978 roku to zmiany w kierunkowskazach oraz powiększenie tylnych lamp.
Produkcja Saab 95 zakończyła się po wyprodukowaniu 110.527 sztuk. Prototypem następcy był Saab 98 z 1974 roku, a kolejnym modelem kombi stał się Saab 9-5.
W latach 1969-1975 Saab 95 był także produkowany w Finlandii przez firmę Valmet Automotive, gdzie powstało 2.833 sztuk.
Wersje i silniki
- Monte Carlo – wersja na rynek amerykański z silnikiem o mocy 55 KM.
Specyfikacja techniczna
- Typ nadwozia: 3-drzwiowe kombi
- Silniki: R3 841 cm³ TS 38 KM, V4 1.5 65 KM, V4 1.7
- Skrzynia biegów: 4-biegowa manualna
- Rodzaj napędu: przedni
- Długość: 4120 mm (1959–1969), 4300 mm (1969–1978)
- Szerokość: 1570 mm
- Wysokość: 1470 mm
- Rozstaw osi: 2490 mm
- Masa własna: 900 kg
- Liczba miejsc: 7
- Pojemność bagażnika: 500 kg
Podsumowanie
Saab 95 był ważnym modelem w historii marki, łączącym funkcjonalność z nowoczesnymi rozwiązaniami technicznymi swoich czasów.