Wprowadzenie do modelu Zastava 101
Zastava 101 to samochód osobowy, który był produkowany przez jugosłowiańską firmę Zastava w latach 1971–2008. Model dostępny był w różnych wariantach nadwozia, w tym jako 3-drzwiowy i 5-drzwiowy liftback, 4-drzwiowy sedan oraz 2-drzwiowy pick-up.
Dane techniczne
- Silniki: R4 1,1 l oraz R4 1,3 l
- Skrzynia biegów: 4-biegowa i 5-biegowa manualna
- Rodzaj napędu: przedni
- Wymiary: długość 3836 mm, szerokość 1590 mm, wysokość 1372 mm, rozstaw osi 2440 mm
- Masa własna: od 835 kg
- Pojemność bagażnika: 325 l (maks. 1010 l)
- Ładowność: 400 kg
- Zbiornik paliwa: 38 l
- Liczba miejsc: 5
Historia produkcji
Produkcja Zastavy 101 rozpoczęła się 16 maja 1971 roku. Model był montowany na licencji Fiata, a jego popularność wzrosła, osiągając roczną produkcję przekraczającą 55 000 egzemplarzy w 1973 roku. W 1988 roku wprowadzono 5-biegową skrzynię biegów oraz nowe elementy, takie jak plastikowe zderzaki.
Montaż w Polsce i Egipcie
W latach 1973–1983 Zastava 101 była montowana w Polsce jako Zastava 1100p. Montaż ograniczał się do uzupełnienia brakujących elementów. W Egipcie, montaż Zastavy 128 rozpoczął się w 1984 roku w systemie CKD, a produkcja była wznowiona w 1999 roku.
Podsumowanie
Zastava 101 była ważnym modelem w historii motoryzacji w Jugosławii oraz innych krajach. Dzięki różnorodności wersji nadwozia oraz przystępnym silnikom, zdobyła uznanie na rynku. Produkcja zakończyła się 21 listopada 2008 roku, kończąc erę jednego z najbardziej rozpoznawalnych pojazdów w regionie.