Dzisiaj jest 15 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

BTR-40

„`html

BTR-40

BTR-40 (ros. Бронетранспортер БТР-40) to radziecki kołowy transporter opancerzony o napędzie 4×4, opracowany przez Fabrykę Samochodów im. W. Mołotowa (GAZ) w Gorki. Jego projekt rozpoczęto w 1947 roku jako następcę samochodu pancernego BA-64B. Produkcja seryjna rozpoczęła się w 1948 roku i trwała do 1960 roku, z niektórymi wersjami produkowanymi aż do 1969 roku.

Specyfikacja

  • Typ pojazdu: transporter opancerzony
  • Załoga: 2 członków + 8 żołnierzy
  • Silnik: 6-cylindrowy GAZ-40 o mocy 80 KM
  • Prędkość maksymalna: 80 km/h
  • Zasięg: 430 km po drodze, 385 km w terenie
  • Masa: 4300 kg
  • Uzbrojenie: 1 karabin maszynowy SGMB kal. 7,62 mm

Wersje produkcyjne

  • BTR-40: podstawowa wersja, dostępna w wariantach uzbrojonych i nieuzbrojonych.
  • BTR-40A: wprowadzono zmiany w pancerzu oraz uzbrojenie w karabiny kal. 14,5 mm.
  • BTR-40W: wyposażony w koła o regulowanym ciśnieniu.
  • BTR-40B: wersja przystosowana do działań w strefach skażonych.
  • BTR-40ŻD: dostosowana do jazdy po torach kolejowych.
  • Typ 55: produkowana na licencji w Chinach.

Służba

BTR-40 był wykorzystywany w Armii Radzieckiej oraz przez inne państwa bloku wschodniego, w tym Polskę, aż do lat 70. XX wieku. Transportery były eksportowane do krajów arabskich i afrykańskich. Ostatnie egzemplarze wycofano z uzbrojenia Armii Rosyjskiej w 1993 roku.

W 2010 roku w niektórych krajach, takich jak Afganistan, Wietnam i Izrael, BTR-40 wciąż pozostawał w użyciu, choćby formalnym.

Muzea

  • Muzeum Oręża Polskiego w Kołobrzegu
  • Muzeum im. Orła Białego w Skarżysku-Kamiennej
  • Muzeum Wojska Polskiego w Warszawie
  • Muzeum Historii i Uzbrojenia w Opolu

Linki zewnętrzne

„`