„`html
Metro budapeszteńskie
Metro budapeszteńskie (węg. Budapesti metró) jest systemem kolei podziemnej w Budapeszcie, który został uruchomiony w 1896 roku. To najstarsza kolej podziemna w kontynentalnej Europie.
Struktura sieci
Obecnie metro w Budapeszcie składa się z czterech linii:
- Linia M1 (żółta): Łączy Vörösmarty tér z Mexikói út (tylko w Peszcie).
- Linia M2 (czerwona): Łączy Örs vezér tere w Peszcie z Déli pályaudvar w Budzie.
- Linia M3 (niebieska): Łączy Kőbánya-Kispest z Újpest-Központ (tylko w Peszcie).
- Linia M4 (zielona): Łączy dworzec Keleti z dworcem Kelenföld (7,4 km).
Punktem przecięcia trzech linii jest stacja Deák Ferenc tér, położona w centralnej części Pesztu. Metro zarządzane jest przez Budapeszteńskie Przedsiębiorstwo Transportowe.
Historia
Budowa pierwszej linii M1 rozpoczęła się w 1894 roku, a jej otwarcie miało miejsce 2 maja 1896. W latach 1970–1973 linia przeszła modernizację. Budowa drugiej linii M2 rozpoczęła się w 1950 roku, a jej pierwszy odcinek został otwarty w 1970 roku. Najdłuższa linia M3 zaczęła powstawać w 1970 roku, a jej pierwszy odcinek został oddany do użytku 31 grudnia 1976 roku. W latach 2004–2008 zmodernizowano całą linię.
Obsługa i pojazdy
Obecnie linię M3 obsługują składy Alstom Metropolis, a system metra łączy kluczowe węzły komunikacyjne w mieście, w tym przystanki HÉV i dworce kolejowe oraz autobusowe.
Linki zewnętrzne
- Budapesti Közlekedési Központ
- Budapesti Közlekedési Részvénytársaság
- Metros.hu – historia, mapy, fotogaleria
- UrbanRail.Net – Budapeszt
„`