„`html
CAMS-30
CAMS-30 to francuska szkolna łódź latająca, wyprodukowana w 1923 roku przez firmę Chantiers aéro-maritimes de la Seine (CAMS) w Paryżu.
Historia
Prototyp CAMS-30, opracowany przez inż. Raffaele Conflenti, odbył swój pierwszy lot w 1923 roku. W 1924 roku rozpoczęto produkcję, jednak ze względu na niskie zainteresowanie ze strony francuskiej marynarki wojennej, wyprodukowano jedynie niewielkie serie, oznaczone literami od A do E, głównie na eksport. Łącznie powstało 31 egzemplarzy.
Użycie w lotnictwie polskim
W 1924 roku Polska zakupiła cztery egzemplarze CAMS-30E, które trafiły do Morskiego Dywizjonu Lotniczego w Pucku w 1926 roku. Używane były do szkolenia pilotów. W latach 1930-1931 miały miejsce wypadki, a dwa z nich zostały skasowane, z których stworzono ślizgacz katamaranowy.
Opis techniczny
- Typ: dwumiejscowa łódź latająca, dwupłatowa, konstrukcja mieszana
- Wymiary:
- Rozpiętość: 12,40 m
- Długość: 9,38 m
- Wysokość: 3,12 m
- Masa:
- Masa własna: 850 kg
- Masa startowa: 1270 kg
- Napęd:
- Silnik: 8-cylindrowy rzędowy Hispano-Suiza L-4, 150 KM (110 kW)
- Prędkość maksymalna: 150 km/h
- Pułap: 3000 m
- Zasięg: 400 km
- Konstrukcja:
- Kadłub drewniany, pokryty sklejką
- Przednia kabina z dwoma miejscami, podwójne urządzenia sterownicze
- Płaty: dwudźwigarowe, kryte płótnem
Podsumowanie
CAMS-30 to ważny element w historii francuskiego lotnictwa szkoleniowego, wykorzystywany również w Polsce. Pomimo niewielkiej liczby wyprodukowanych egzemplarzy, łódź latająca ta odegrała istotną rolę w szkoleniu pilotów.
Bibliografia
- Kategoria:Francuskie samoloty wojskowe okresu międzywojennego
- Kategoria:Francuskie samoloty szkolno-treningowe
„`