Dzisiaj jest 15 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

CAMS-30

„`html

CAMS-30

CAMS-30 to francuska szkolna łódź latająca, wyprodukowana w 1923 roku przez firmę Chantiers aéro-maritimes de la Seine (CAMS) w Paryżu.

Historia

Prototyp CAMS-30, opracowany przez inż. Raffaele Conflenti, odbył swój pierwszy lot w 1923 roku. W 1924 roku rozpoczęto produkcję, jednak ze względu na niskie zainteresowanie ze strony francuskiej marynarki wojennej, wyprodukowano jedynie niewielkie serie, oznaczone literami od A do E, głównie na eksport. Łącznie powstało 31 egzemplarzy.

Użycie w lotnictwie polskim

W 1924 roku Polska zakupiła cztery egzemplarze CAMS-30E, które trafiły do Morskiego Dywizjonu Lotniczego w Pucku w 1926 roku. Używane były do szkolenia pilotów. W latach 1930-1931 miały miejsce wypadki, a dwa z nich zostały skasowane, z których stworzono ślizgacz katamaranowy.

Opis techniczny

  • Typ: dwumiejscowa łódź latająca, dwupłatowa, konstrukcja mieszana
  • Wymiary:
    • Rozpiętość: 12,40 m
    • Długość: 9,38 m
    • Wysokość: 3,12 m
  • Masa:
    • Masa własna: 850 kg
    • Masa startowa: 1270 kg
  • Napęd:
    • Silnik: 8-cylindrowy rzędowy Hispano-Suiza L-4, 150 KM (110 kW)
    • Prędkość maksymalna: 150 km/h
    • Pułap: 3000 m
    • Zasięg: 400 km
  • Konstrukcja:
    • Kadłub drewniany, pokryty sklejką
    • Przednia kabina z dwoma miejscami, podwójne urządzenia sterownicze
    • Płaty: dwudźwigarowe, kryte płótnem

Podsumowanie

CAMS-30 to ważny element w historii francuskiego lotnictwa szkoleniowego, wykorzystywany również w Polsce. Pomimo niewielkiej liczby wyprodukowanych egzemplarzy, łódź latająca ta odegrała istotną rolę w szkoleniu pilotów.

Bibliografia

  • Kategoria:Francuskie samoloty wojskowe okresu międzywojennego
  • Kategoria:Francuskie samoloty szkolno-treningowe

„`