Aérospatiale Alouette II
Aérospatiale Alouette II, znany jako „skowronek”, to lekki śmigłowiec, który był produkowany przez Sud Aviation oraz francuski koncern Aérospatiale. Był to pierwszy śmigłowiec napędzany silnikiem turbinowym, co różniło go od wcześniejszych modeli z silnikami tłokowymi.
Alouette II był wykorzystywany głównie jako śmigłowiec wojskowy do zadań obserwacyjnych, ratunkowych, szkoleniowych oraz transportowych. W wersji cywilnej służył do ewakuacji rannych, opryskiwania upraw i jako latający dźwig.
Historia
Produkcja Alouette II rozpoczęła się po udanym teście prototypu X 310G, który zyskał wsparcie rządu francuskiego. Pierwszy lot odbył się 12 marca 1955 roku, a już w czerwcu tego samego roku śmigłowiec ustanowił rekord wysokości wynoszący 10 984 m.
Alouette II zyskał uznanie w akcjach ratunkowych, m.in. w 1956 roku podczas ratowania alpinisty w górach. Do zakończenia produkcji w 1975 roku wyprodukowano 1500 egzemplarzy, które były używane w ponad 80 krajach, w tym w armiach 47 państw.
Wersje śmigłowca Alouette II
- SE 3130 Alouette II – pierwotna wersja, później przemianowana na SA 313B.
- SA-315B Lama – wersja zaprojektowana do operacji na dużych wysokościach.
- HAL Cheetah – indyjska wersja licencyjna modelu SA 315B Lama.
- HAL Lancer – zmodyfikowana wersja do zadań przeciwpartyzanckich.
- HAL Cheetal – wersja z silnikiem Safran Turbomeca TM333-2M2.
Użytkownicy
- Austria
- Belgia
- Francja – 363 sztuki, głównie w siłach powietrznych.
- Niemcy – 267 sztuk.
- Indie
- Holandia
- Wielka Brytania
- Inne kraje, w tym Izrael, Szwecja, i Południowa Afryka.
Alouette II pozostaje w służbie w wielu krajach, a jego różne wersje wciąż są wykorzystywane w różnych rolach. Śmigłowiec ten jest symbolem innowacji w dziedzinie lotnictwa i stanowi ważny element historii śmigłowców wojskowych i cywilnych.