„`html
An-12
An-12 (ros. Ан-12) to średni samolot transportowy zaprojektowany przez biuro konstrukcyjne Olega Antonowa. Prototyp zadebiutował w marcu 1956 roku, a produkcję seryjną rozpoczęto w 1958 roku. W latach 1959-1973 wyprodukowano 1248 egzemplarzy, a w Chinach w latach 1974-2006 stworzono ponad 650 samolotów Y-8, bazujących na An-12, bez licencji. Samolot otrzymał w kodzie NATO oznaczenie Cub.
Specyfikacja
- Typ: samolot transportowy
- Konstrukcja: duralowa, półskorupowa
- Załoga: 6 osób
- Silniki: 4 x turbośmigłowe silniki Iwczenko AI-20K
- Moc silnika: 3126 kW (4250 KM)
- Wymiary:
- Rozpiętość: 38 m
- Długość: 33,1 m
- Wysokość: 10,5 m
- Masa:
- Masa własna: 33 400 kg
- Masa użyteczna: 20 600 kg
- Masa startowa: 54 000 kg
- Wydajność:
- Prędkość maksymalna: 670 km/h
- Pułap: 10 200 m
- Zasięg: 2500 km
- Uzbrojenie: stanowisko strzeleckie z 2 działkami AM-23
- Przestrzeń ładunkowa: 13,5 × 3 × 2,4 m
Historia
W latach 50. XX wieku, w odpowiedzi na potrzebę wymiany floty radzieckich samolotów transportowych, rozpoczęto prace nad An-8. Po wprowadzeniu sugestii Nikity Chruszczowa o zwiększeniu liczby silników do czterech, projekt przekształcił się w An-12. Samolot miał umożliwić szybkie przekształcenie z pasażerskiego na transportowy, co zwiększało jego elastyczność operacyjną.
Incydenty
W dniu 16 lipca 2022 roku w Grecji rozbił się ukraiński An-12BK, w wyniku czego zginęło 8 osób na pokładzie.
Użytkownicy
Samolot był używany przez wiele krajów, w tym Afganistan, Angolę, Chiny, Polskę oraz ZSRR. W zależności od użytkownika, kolorystyka samolotu różniła się, przy czym wojskowi używali koloru czerwonego, cywilni zielonego, a mieszane jednostki niebieskiego.
„`