„`html
Tu-144
Tu-144 (ros. Ту-144) to radziecki naddźwiękowy samolot pasażerski, zaprojektowany przez biuro konstrukcyjne Andrieja Tupolewa. Na Zachodzie znany jako „Konkordskij” z powodu podobieństwa do Concorde’a. Samolot borykał się z poważnymi problemami technicznymi, co doprowadziło do dwóch katastrof w trakcie jego eksploatacji.
Historia
Prototyp Tu-144 oblatano 31 grudnia 1968 roku, a samolot przełamał barierę dźwięku w czerwcu 1969 roku. Mimo wczesnego wprowadzenia do służby, maszyna miała szereg usterek, które skutkowały przymusowymi lądowaniami. W 1973 roku podczas Paris Air Show doszło do katastrofy drugiego prototypu, w której zginęło 14 osób.
Wejście do służby
Pierwszy Tu-144S wszedł do użytku 26 grudnia 1975 roku, a regularne loty pasażerskie rozpoczęły się 1 listopada 1977 roku na trasie Moskwa–Ałma-Ata. Mimo maksymalnej prędkości Macha 2,35, samolot był kosztowny w eksploatacji, co przyczyniło się do jego szybkiego wycofania z użytku po zaledwie 55 rejsowych lotach pasażerskich.
Produkcja i wycofanie
- Wyprodukowano 16 egzemplarzy, w tym: jeden prototyp, dziewięć Tu-144S, pięć Tu-144D.
- Ostatni pasażerski lot odbył się 1 czerwca 1978 roku.
- Do 1987 roku Aerofłot użytkował Tu-144 mimo oficjalnego wycofania modelu.
Zachowane egzemplarze
Z 16 wyprodukowanych Tu-144 pozostało osiem egzemplarzy. Sześć z nich zostało zezłomowanych, a dwa zniszczono w katastrofach.
Podsumowanie
Tu-144 był pionierskim samolotem naddźwiękowym, jednak jego krótka historia eksploatacji była zdominowana przez problemy techniczne i katastrofy, które ograniczyły jego sukces na rynku lotniczym.
„`