CTOL – Konwencjonalny Start i Lądowanie
CTOL, co oznacza Conventional Take-off and Landing, to termin w lotnictwie, który odnosi się do samolotów mających tradycyjny sposób startu i lądowania. Skrót ten jest używany, aby podkreślić, że te samoloty nie posiadają cech, takich jak krótki lub pionowy start.
Historia i znaczenie
Skrót CTOL zyskał popularność wraz z rozwojem samolotów zdolnych do krótkiego lub pionowego startu i lądowania. W przeciwieństwie do nich, samoloty CTOL operują na standardowych lotniskach z utwardzonymi pasami startowymi.
Typowe zastosowania
Współczesne samoloty pasażerskie klasyfikowane jako CTOL, to w zasadzie wszystkie linie lotnicze, które nie wymagają cech STOL (Short Takeoff and Landing) lub VTOL (Vertical Takeoff and Landing).
Mechanizmy hamujące
Samoloty CTOL są wyposażone w różnorodne mechanizmy hamujące, które pomagają w skróceniu drogi hamowania:
- Hamulce aerodynamiczne
- Hamulce cierne podwozia
- Odwracacze ciągu
Choć te systemy poprawiają efektywność hamowania, nie są na tyle skuteczne, by klasyfikować je jako samoloty STOL, ze względu na dużą masę własną samolotu.
Podsumowanie
CTOL to kategoria samolotów, która odnosi się do tradycyjnych metod startu i lądowania, wykorzystywana głównie w lotnictwie pasażerskim. Współczesne samoloty tej klasy korzystają z różnych mechanizmów hamujących, lecz nie są w stanie skrócić drogi hamowania do poziomu samolotów STOL.