Dzisiaj jest 11 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

Tatra T2

Tatra T2 – typ tramwaju produkowanego w latach 1955–1962 w zakładach ČKD w Pradze, Czechosłowacja.

Konstrukcja

Tramwaj T2 został zaprojektowany na podstawie modelu T1, bazując na koncepcji PCC. Jest to jednokierunkowy, jednoczłonowy wagon z dwoma dwuosiowymi wózkami oraz podłogą o stałej wysokości, przeznaczony do eksploatacji samodzielnie lub w składach wielowagonowych. Każda oś napędzana jest silnikiem prądu stałego, co zapewnia niski poziom hałasu.

W porównaniu do T1, T2 ma większe wymiary. Nadwozie wyposażono w troje drzwi harmonijkowych, co ułatwia wymianę pasażerów. Wnętrze tramwaju oferuje układ siedzeń 1+2, a okna w późniejszych modelach są uchylne. Tramwaje posiadają rozruch oporowy typu TR36 i zasilane są napięciem 600 V prądu stałego.

Prototypy

W latach 1954–1955 wyprodukowano dwa prototypy T2: nr 6001 i 6002. Pierwszy z nich testowany był w Pradze do 1964 r., a następnie sprzedany do Ołomuńca, gdzie użytkowany był do 1985 r. Drugi prototyp, po przejściowych testach w Libercu, trafił do Bratysławy, gdzie kursował do 1977 r. i później został przekazany do muzeum.

Modernizacje

  • W latach 70. XX wieku w tramwajach T2 w Brnie usunięto stanowiska konduktorów i zmieniono układ siedzeń na 1+1.
  • W niektórych tramwajach zmodernizowano wyposażenie elektryczne na typ TR37 oraz dodano system informacji pasażerskiej.

Dostawy i wagony historyczne

Tramwaje T2 były dostarczane do różnych miast, a niektóre z nich przetrwały do dziś jako wagony historyczne, będąc eksponatami w muzeach oraz wciąż funkcjonującymi na trasach w miastach takich jak Praga, Liberec czy Ostrava.

Galeria


Plik:Tatra T-2.jpg|Historyczna Tatra T2 w Moskwie
Plik:T2 praha3.JPG|Historyczna Tatra T2 w Pradze
Plik:Plzeň, Vozovna Slovany, tramvaj T2.JPG|Historyczna Tatra T2 w Pilźnie
Plik:Vůz P.JPG|Liniowe Tatry T2R w Libercu
Plik:Ostrava – Flickr – Infodad (25).jpg|Zabytkowa Tatra T2 w Ostrawie