Dzisiaj jest 11 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

Tatra T3

Tatra T3

Tatra T3 to tramwaj produkowany w latach 1961–1990 przez zakłady ČKD w Pradze, stanowiący kontynuację wozów T1 i T2. Jest to najpowszechniej używany typ tramwaju w Czechach i na Słowacji oraz jeden z najliczniejszych na świecie, z łącznie 13 991 wagonami silnikowymi i 122 doczepnymi. Tramwaj T3 charakteryzuje się stalową konstrukcją, trzema drzwiami harmonijkowymi i charakterystycznymi siedzeniami z laminatu. Modernizacje, które rozpoczęły się w latach 80., obejmowały m.in. układ tyrystorowy oszczędzający energię.

Odmiany

Wszystkie wyprodukowane odmiany T3 to:

  • T3 – 1369 sztuk (Czechosłowacja)
  • T3SU – 11368 sztuk (ZSRR)
  • T3SUCS – 911 sztuk (Czechosłowacja)
  • T3D – 250 sztuk (NRD)
  • T3YU – 46 sztuk (Jugosławia)
  • T3R – 50 sztuk (Rumunia)

Wagony doczepne to m.in. B3D (121 sztuk) dla NRD i B3YU (4 sztuki) dla Jugosławii.

Wyróżniające się odmiany

T3D – produkowany w latach 1969–1988 dla NRD, testowany w Dreźnie. Ostatecznie zakupiony przez Chemnitz i Schwerin, gdzie zmodernizowano jego wygląd i wnętrze.

T3SU – zmodyfikowana wersja dla ZSRR, wprowadzona w 1963 roku. Zyskała popularność dzięki mocniejszym grzejnikom i zwiększonej liczbie drzwi.

T3YU – eksportowany do Jugosławii, z pantografem na drugiej sekcji. Testowany w Sarajewie, a 46 egzemplarzy dostarczono do Osijeku.

T3R – pierwsze tramwaje zakupione przez Rumunię po II wojnie światowej, dostosowane do napięcia 750 V. Dostarczono 50 sztuk do Gałacza, jednak wszystkie zostały już wycofane z eksploatacji.

Modernizacje

W latach 90. XX wieku tramwaje T3 były modernizowane przez libereckiego przewoźnika, co dało początek nowym typom, takim jak:

  • Tatra T3M – nowoczesne elektryczne wyposażenie
  • Tatra T3G – zastosowanie tyrystorów GTO
  • Tatra T3R – nowy wygląd i nowoczesne wyposażenie
  • Tatra K3R-NT – przegubowy wagon z niskopodłogowym członem

Modernizacje obejmowały również zmiany w elektrycznym wyposażeniu oraz wyglądzie wagonów.

Podsumowanie

Tatra T3 to ikona komunikacji miejskiej w Czechach i Słowacji, z długą historią i licznymi modernizacjami, które wciąż zapewniają jej obecność w systemach transportowych. Tramwaj ten, pomimo swojego wieku, nadal stanowi ważny element infrastruktury transportowej w wielu miastach.