Tatra RT6N1
Tatra RT6N1 to tramwaj niskopodłogowy, produkowany w latach 1993–1997 przez czeskie zakłady ČKD oraz w latach 1997–1998 w Poznaniu. W Polsce jest to drugi seryjny tramwaj niskopodłogowy. Łącznie wyprodukowano 19 egzemplarzy, z czego część trafiała do Pragi, Brna i Poznania.
Konstrukcja
Tramwaj ma trójczłonową konstrukcję z dwoma wózkami napędowymi i częściowo niskopodłogową podłogą, która w centralnej części znajduje się na wysokości 350 mm. Posiada czworo drzwi odskokowo-wychylnych oraz dwoje jednopłatowych. Wyposażony jest w pantograf do pobierania prądu, a napędzany jest przez silniki o mocy 104 kW.
Dostawy i eksploatacja
W 1996 roku Poznań otrzymał fundusze na zakup tramwajów do obsługi Poznańskiego Szybkiego Tramwaju. W wyniku przetargu zwyciężył model RT6N1. Pierwszy egzemplarz trafił na tory 27 września 1997, jednak tramwaje okazały się awaryjne. W ciągu kolejnych lat wagony były przenoszone na różne linie z powodu problemów technicznych.
Modernizacja RT6 MF06 AC
W 2011 roku poznańska firma Modertrans zakupiła cztery wagony RT6N1 z Pragi. Po gruntownej modernizacji jednego z nich, wprowadzono m.in. nowe silniki, systemy hamulcowe oraz nowoczesne wnętrze. Do lutego 2015 roku zmodernizowano wszystkie 10 egzemplarzy tramwajów RT6N1 eksploatowanych w Poznaniu. W 2018 roku zakupiono dwa dodatkowe wagony, co zwiększyło całkowitą liczbę do 16 egzemplarzy.