Czesław Znamierowski
Czesław Gabriel Stanisław Znamierowski (1888-1967) był polskim filozofem, psychologiem, etykiem, prawnikiem oraz profesorem Uniwersytetu Poznańskiego. Jego wkład w teorię prawa i filozofię jest nieoceniony.
Życiorys
Znamierowski ukończył maturę filologiczną w Jełatmie, a następnie podjął studia filozoficzne na Uniwersytecie w Lipsku. Uczył się również w Petersburgu, Berlinie oraz Monachium, gdzie uzyskał doktorat na Uniwersytecie Bazylejskim w 1912 roku. W 1914 roku rozpoczął pracę w szkołach średnich oraz publikację przekładów w dziedzinie psychologii i etyki.
W 1919 roku, dzięki Antoniemu Peretiatkowiczowi, zainteresował się teorią prawa i rozpoczął studia prawnicze w Poznaniu, gdzie obronił doktorat w 1922 roku. W 1924 roku przeniósł się do Poznania, gdzie habilitował się, a w 1927 roku został profesorem nadzwyczajnym. W 1934 roku uzyskał tytuł profesora zwyczajnego.
W czasie II wojny światowej Znamierowski ukrywał się i uczestniczył w tajnym nauczaniu. Po wojnie wrócił do Poznania, kontynuując pracę na Uniwersytecie Poznańskim oraz wykładając w innych instytucjach. W 1948 roku został członkiem Polskiej Akademii Umiejętności, a w 1965 roku otrzymał tytuł doktora honoris causa Uniwersytetu im. Adama Mickiewicza. Zmarł w 1967 roku i został pochowany na cmentarzu Powązkowskim w Warszawie.
Dzieła
- Podstawowe pojęcia teorii prawa, cz. I. Układ prawny i norma prawna, 1924
- Elita i demokracja, 1928
- Podstawowe pojęcia teorii prawa, cz. II. Prolegomena do nauki o państwie, 1930
- Wiadomości elementarne o państwie, 1934
- Oceny i normy, 1957
- O małżeństwie, 1958
- Rozważania wstępne do nauki o moralności i prawie, 1964
Przekłady
- Thomas Hobbes: Lewiatan
- John Stuart Mill: System logiki dedukcyjnej i indukcyjnej
- David Hume: Traktat o naturze ludzkiej
- Bertrand Russell: Wstęp do filozofii matematyki
Podsumowanie
Czesław Znamierowski pozostawił po sobie bogaty dorobek naukowy, który wpłynął na rozwój prawa i filozofii w Polsce. Jego prace i przekłady stanowią ważny element polskiej myśli intelektualnej XX wieku.