GIAT DEFA 550 – Francuskie Działka Lotnicze
Seria działek lotniczych GIAT DEFA 550, w tym model DEFA 551, została opracowana pod koniec lat 40. XX wieku, bazując na niemieckim Mauser MG 213C. Choć pierwotnie projekt miał na celu użycie w Luftwaffe, nigdy nie został wykorzystany bojowo. DEFA 552 wszedł do produkcji w 1954 roku, a w 1968 roku przeszedł modyfikacje, co zaowocowało modelem DEFA 553, który zadebiutował w 1971 roku.
DEFA 553 jest pięciokomorowym działkiem rewolwerowym, które wykorzystuje energię gazów prochowych do przeładowania. Wyposażone jest w pirotechniczne ryglowanie i elektryczne odpalanie, a jego kaliber wynosi 30 mm. Działko strzela zarówno ogniem ciągłym, jak i w seriach o długości 0,5 lub 1 sekundy.
Następca, DEFA 554, wprowadził dodatkowe usprawnienia, w tym zwiększenie liczby komór do trzech, co poprawiło szybkostrzelność. Dzięki nowemu elektrycznemu sterownikowi pilot miał możliwość wyboru prędkości strzelania – 1800 pocisków na minutę do walki powietrznej oraz 1200 pocisków na minutę do celów naziemnych.
Zastosowanie i Współczesność
Działka serii DEFA 550 były standardowym uzbrojeniem francuskich myśliwców od 1954 roku do lat 80. XX wieku, kiedy to wprowadzono wielozadaniowy myśliwiec Dassault Rafale. Były montowane w takich samolotach jak:
- Dassault MD 450 Ouragan
- Dassault Mystère
- Mirage III/V
- Dassault Étendard
- Dassault Super Étendard
- Sud Aviation Vautour
- Dassault Mirage F1
- SEPECAT Jaguar
- Dassault Mirage 2000
Były także używane przez izraelskie IAI Nesher, IAI Kfir i IAI Lavi, włoskie Aeritalia G91Y i Aermacchi MB-326K, oraz południowoafrykańskie Atlas Cheetah. Działka te oferowane są również w postaci podwieszanych zasobników przez producentów takich jak CASA, Dassault Aviation i Matra.
DEFA 550 jest analogiczne do brytyjskiego ADENa i może strzelać tą samą amunicją. Choć nowe modele, takie jak GIAT 30, zaczynają wypierać serię DEFA 550, ich popularność zapewnia dalszą obecność w służbie w różnych regionach świata.
Bibliografia
Kategoria: Francuskie działka lotnicze