Budynek Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych w Katowicach
Budynek Dyrekcji Okręgowej Kolei Państwowych w Katowicach, zlokalizowany przy al. W. Roździeńskiego 1, był wieżowcem, który istniał do 2015 roku. Został zaprojektowany przez Henryka Buszkę i Aleksandra Frantę, a jego budowa rozpoczęła się w 1966 roku, z oddaniem do użytku w 1972 roku.
Historia budowy
Plany budowy wieżowca zaczęły się w 1958 roku, a jego ostateczny projekt powstał w latach 1965-1966. Problemy podczas budowy, takie jak braki materiałowe i błędy projektowe, opóźniły realizację. Koszt budowy wyniósł około 119 milionów złotych.
Architektura
Wieżowiec miał wysokość 80 metrów i składał się z trzech części. Rzut budynku przypominał dwa przesunięte prostokąty, a jego elewacje były wykończone panelami aluminiowymi i marmurowymi. Dolne partie budynku były pokryte piaskowcem i granitem.
Wnętrze
Główne wejście budynku prowadziło do przestronnych pomieszczeń socjalnych, takich jak stołówka i ambulatorium. Budynek miał również część hotelową oraz biura dla około 2100 pracowników. Na każdym piętrze znajdowały się pokoje kierownictwa oraz przestrzenie biurowe, a kompleks był wyposażony w sześć szybkobieżnych wind.
Plany przebudowy
W 2010 roku Polskie Koleje Państwowe ogłosiły plany przebudowy budynku we współpracy z firmą Hines Polska. Nowy projekt zakładał budowę dwóch wieżowców, które miały mieć odpowiednio 66 i 133 metry wysokości. Rozbiórka starego budynku rozpoczęła się w 2015 roku, a nowa inwestycja została zrealizowana w latach 2018-2022.
Użytkownicy budynku
- 1974–1975 – Dyrekcja Okręgowa Kolei Państwowych w Katowicach
- 1975–1998 – Śląska Dyrekcja Okręgowa Kolei Państwowych w Katowicach
- 1998–2001 – Dyrekcja Okręgu Infrastruktury Kolejowej w Katowicach
- 2002–2015 – PKP Cargo i inne organizacje związane z kolejnictwem
W ciągu swojego istnienia budynek przeszedł przez różne etapy i zmiany użytkowników, co odzwierciedlało rozwój sektora kolejowego w Polsce. Jego rozbiórka i plany nowej inwestycji świadczą o ciągłym rozwoju urbanistycznym Katowic.