Prof. Rafał Chwedoruk wskazuje, że Donald Tusk oraz jego zespół wyciągnęli wnioski z doświadczeń rządów Prawa i Sprawiedliwości w czasie pandemii COVID-19, zwłaszcza w aspekcie komunikacji z obywatelami. W kontekście walki z powodzią kluczowe znaczenie mają także relacje władzy z służbami mundurowymi, co w przypadku PiS-u często kończyło się silną kontestacją, podczas gdy Koalicja Obywatelska znajduje się w zupełnie innej sytuacji.
Mianowanie Marcina Kierwińskiego
Donald Tusk postanowił powołać europosła Marcina Kierwińskiego na pełnomocnika rządu ds. odbudowy po powodzi, a Kierwiński zrzekł się mandatu europosła. Premier rozszerzył również zasięg stanu klęski żywiołowej na kolejne powiaty w województwie dolnośląskim: bolesławiecki, jaworski, legnicki i złotoryjski.
Program „Odbudowa Plus”
Tusk zapowiedział uruchomienie programu „Odbudowa Plus”, podkreślając, że jego celem jest, aby pierwsza pomoc trafiła do rzeczywiście potrzebujących obywateli. Dodał, że środki na odbudowę terenów dotkniętych powodzią oraz budowę zabezpieczeń na przyszłość są zapewnione, a oszczędności w tej kwestii nie wchodzą w grę.
Ocena działań rządu
Prof. Chwedoruk, pytany o działania rządu w kontekście powodzi, zauważa, że pełna ocena wymaga czasu, lecz komfort obecnego rządu wynika z funkcjonowania w stabilnym systemie partyjnym, gdzie trudniej jest o znaczące zmiany preferencji wyborczych. W jego opinii, należy postrzegać sytuację zarówno w perspektywie krajowej, jak i lokalnej.
Perspektywa lokalna
Perspektywa lokalna pokazuje większe skomplikowanie sytuacji, aczkolwiek prof. Chwedoruk nie przewiduje rewolucji. W województwie opolskim, które zawsze było bastionem liberalnym, straty dla Platformy Obywatelskiej mogą wystąpić głównie na poziomie lokalnym, zwłaszcza wśród ludności, gdzie PiS notuje lepsze wyniki.
Kampanie wyborcze
Ekspert przypomina, że Tusk często przekształcał wybory w swoiste referendum na swój temat, co nie zawsze przynosiło oczekiwane rezultaty. Uważa, że rządzący powinni nieustannie komunikować się z obywatelami, pozostając obecnym w wydarzeniach, a nie działając w tle. Styl zarządzania Tuska nie zmieni istotnie jego postrzegania przez społeczeństwo.
Trudności w polityce
Chwedoruk podkreśla, że stabilność polskiego systemu politycznego sprawia, iż trudno jest jednemu politykowi zrealizować coś znaczącego. Przypomina czasy, gdy lokalne kryzysy dawały popularność politykom, co dziś nie ma miejsca w sytuacji regionalnych problemów, które nie rzutują na politykę krajową.
Współpraca z służbami mundurowymi
W kontekście współpracy rządu z służbami mundurowymi, Chwedoruk zauważa, że Koalicja Obywatelska nie spotyka się z kontestacją, jaką doświadczali rządzący podczas rządów PiS-u. Wzajemne zaufanie ułatwia rządzenie, czego brakuje w przypadku PiS.
Rola Marcina Kierwińskiego
Decyzja Tuska o powołaniu Kierwińskiego jest według prof. Chwedoruka merytorycznie uzasadniona, lecz niedostrzeżone jest to, że polityk z Warszawy zajmuje taką funkcję w regionie, gdzie PO ma silne zaplecze. Niewątpliwie jego doświadczenie jest atutem, ale lokalne zaangażowanie mogłoby przynieść lepsze efekty w komunikacji z poszkodowanymi.
Dyskusja w trudnych sytuacjach
Chwedoruk odnosi się także do trwającego konfliktu pomiędzy Pałacem Prezydenckim a Kancelarią Premiera, zauważając, że w zdrowej demokracji dyskusje są niezbędne, zwłaszcza w trudnych momentach. Przypomina mity o jedności, które w przeszłości prowadziły do niebezpiecznych sytuacji politycznych.
W kontekście przyszłych dyskusji, prof. Chwedoruk wskazuje na sytuację w Austrii sprzed lat, podkreślając, że złożone decyzje polityczne mogą przynieść pozytywne efekty, gdyż kryzys powodziowy może stać się impulsem do aktywności na rzecz dobra wspólnego.
Wszystko wskazuje na to, że czeka nas intensywna debata na temat działań rządu w obliczu katastrofy naturalnej, co dla Polaków może oznaczać szansę na głębsze zrozumienie mechanizmów politycznych oraz rolę obywateli w konstrukcji odpowiedzialnej władzy.