Dzisiaj jest 21 listopada 2024 r.
Chcę dodać własny artykuł

Linki do artykułów bez zdjęć na Facebooku. Przyczyny sporu w mediach społecznościowych

Meta, właściciel Facebooka, wprowadziła ograniczenia dotyczące widoczności obrazków w linkach udostępnianych przez polskie media. Od 19 września użytkownicy mogą jedynie zobaczyć nagłówki oraz tytuły, co stanowi odpowiedź na konflikt między mediami a gigantami technologicznymi, a także na zmiany w przepisach prawa autorskiego.

Zmiany w przepisach – Tylko nagłówki i linki

W piątek rano na stronie pomocy Facebooka zamieszczono ogłoszenie dotyczące wprowadzenia artykułu 15 dyrektywy (UE) 2019/790, dotyczącej praw autorskich na jednolitym rynku cyfrowym. Meta uznaje, że nowelizacja ta nie odpowiada pierwotnym zamierzeniom, co doprowadziło do decyzji o ograniczeniu wizualnej atrakcyjności linków. Zmiany te mogą negatywnie wpłynąć na ruch na stronach polskich wydawców.

— Meta ogłosiła, że w związku z wprowadzeniem tego europejskiego aktu prawnego, zmienia zasady publikacji, ograniczając się tylko do linków i nagłówków, a rezygnując z obrazków i pełnych treści. Zgodnie z komunikatem, polska implementacja przepisów jest niezgodna z unijną dyrektywą, co zmusiło firmę do wprowadzenia własnych zasad — zaznaczył Marek Frąckowiak, prezes Izby Wydawców Prasy, podczas posiedzenia sejmowej podkomisji ds. mediów.

Tymczasowe rozwiązanie? Czas na wytyczne TSUE

Meta informuje, że obecne działanie jest rozwiązaniem tymczasowym. „To podejście będzie obowiązywać do momentu wydania wytycznych przez Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (TSUE) w zakresie artykułu 15, w odniesieniu do podobnych regulacji we Włoszech. Będziemy aktualizować informacje, gdy tylko TSUE dostarczy dalsze wyjaśnienia” — czytamy w oficjalnym komunikacie Facebooka.

Decyzja Mety spotkała się z krytyką ze strony przedstawicieli mediów. Bartosz Węglarczyk, redaktor naczelny Onetu, napisał na swoim profilu: „Facebook staje do walki z polskimi mediami. Jesteśmy karani za zmiany w prawie autorskim, które nie odpowiadają Big Techowi. Od teraz linki do polskich mediów będą pojawiać się bez zdjęć, co znacząco obniży ich atrakcyjność i widoczność. Big Tech, do którego należą m.in. Google, Twitter i Facebook, to nie są media!”

Polskie media w oczekiwaniu na wyrok TSUE

Polscy wydawcy liczą na rozstrzyganie sprawy przez TSUE, a Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego podjęło działania, aby zainicjować negocjacje między wydawcami a platformami. Niestety, na konkretne rezultaty będziemy musieli jeszcze poczekać.

Źródło: Onet.pl
Diego Thomazini / Shutterstock

Już dziś dołącz do naszej społeczności i polub naszą stroną na Facebooku!
Polub na
Subscribe
Powiadom o
guest
0 komentarzy
Oldest
Newest Most Voted
Inline Feedbacks
View all comments

Przeczytaj również:

Artykuły minuta po minucie