Dzisiaj jest 10 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł

FSO Ogar

„`html

FSO Ogar LS

FSO Ogar LS to prototypowy samochód osobowy stworzony przez FSO w 1977 roku, oparty na podzespołach Polskiego Fiata 125p. Mimo pozytywnych recenzji, nie wszedł do produkcji z powodu zaawansowania prac nad Polonezem.

Opis modelu

Jedyny prototyp zbudowany w 1977 roku charakteryzował się nowoczesnym designem, stworzonym przez Cezarego Nawrota. Pojazd miał chowane elektrycznie reflektory oraz nadwozie z laminatu epoksydowego i włókna szklanego. Wnętrze oferowało cztery miejsca w komfortowych fotelach.

Ogar przejechał ponad 70 tys. km, a obecnie znajduje się w Muzeum Motoryzacji w Warszawie. Wydział Mechaniczny WAT posiada odlew nadwozia.

Dane techniczne

  • Nadwozie: 3 drzwi, długość 4455 mm, szerokość 1630 mm, wysokość 1320 mm
  • Silnik: R4 1,5 l, moc 82 KM (60 kW) przy 5400 obr./min
  • Skrzynia biegów: 4-biegowa manualna, napęd tylny
  • Masa własna: około 900 kg
  • Prędkość maksymalna: około 155 km/h
  • Zużycie paliwa: 7-10 l/100 km

Przeniesienie napędu

  • Sprzęgło: suche, jednotarczowe
  • Zmiana biegów: dźwignią w podłodze

Zawieszenie

  • Przednie: niezależne, górne i dolne wahacze, sprężyny śrubowe, amortyzatory teleskopowe
  • Tylne: sztywna oś, resory dwupiórowe, amortyzatory teleskopowe

Instalacja elektryczna

  • Akumulator: 12V, 48Ah

Koła i ogumienie

  • Koła: 41/2Jx13″
  • Opony: 5.60 SR-13″

Podsumowanie

FSO Ogar LS to unikalny prototyp, który, mimo swojej nowoczesnej konstrukcji i wydajności, nie trafił do masowej produkcji. Dziś stanowi przykład polskiej motoryzacji lat 70.

„`