Na dnie Morza Bałtyckiego odnaleziono kotwicę statku „Eagle S”, który jest tankowcem należącym do rosyjskiej floty cieni. Jednostka ta była zaangażowana w uszkodzenie pięciu podwodnych kabli w okresie Bożego Narodzenia. Z przeprowadzonych badań dziennikarskich wynika, że wcześniej statek ten mógł uczestniczyć w podobnym akcie sabotażu nieopodal Holandii. Ponadto wyszły na jaw informacje sugerujące, że Rosjanie szybko przekształcili ten statek handlowy w jednostkę szpiegowską, zdolną do obserwowania ruchów wojsk NATO.
AKCJA „BELLOS”
Statek Jego Królewskiej Mości „Belos” zlokalizował i wydobył kotwicę, a następnie przekazał ją władzom Finlandii – przekazał rzecznik szwedzkiej marynarki Jimmie Adamsson. Znalezienie kotwicy zbiegło się z prawdopodobnym aktem sabotażu ze strony Rosji, którego skutkiem było uszkodzenie kabli telekomunikacyjnych oraz energetycznych. Obecnie „Eagle S” przebywa na wschód od Helsinek, a fińskie władze zakazały ośmiu członkom załogi opuszczenia terytorium kraju.
DOCHODZENIE FIŃSKIEJ POLICJI
Jak informuje fińska stacja „Yle”, we wtorek rozpoczęte zostanie dochodzenie dotyczące odnalezionej kotwicy. Doniesienia wskazują, że kotwica znajdowała się na głębokości 80 metrów.
ZAGADKOWY „EAGLE S”
Z danych Marinetraffic wynika, że tankowiec przemieszczał się z Petersburga do Egiptu i należy do tzw. floty cieni, obejmującej statki starsze niż 15 lat, których rzeczywiści właściciele pozostają nieznani. „Eagle S” pływa pod banderą Wysp Cooka i, według niektórych źródeł, jest własnością anonimowej firmy zarejestrowanej w luksusowym hotelu Meydan w Dubaju. Formalnie jednostka zajmuje się transportem ropy.
SABOTAŻ W KONTEKŚCIE KONFLIKTU
Akty sabotażu podmorskiego nasilają się po rosyjskim ataku na Ukrainę, kiedy to Moskwa testowała zdolności Zachodu do reagowania na hybrydowe formy agresji.
REAKCJA KOMISJI EUROPEJSKIEJ
Na sytuację na Bałtyku zareagowała również Komisja Europejska, która planuje wprowadzenie kolejnych sankcji na tankowce transportujące rosyjską ropę, w tym w rejonie Morza Bałtyckiego. Na liście sankcyjnej znajduje się obecnie 72 jednostki z szacowanych 600 statków floty cieni. O jej rozszerzenie ubiega się Polska, a KE chce również wzmocnić zabezpieczenia dotyczące kabli podmorskich, w tym wymianę informacji.
PODEJRZANA AKTYWNOŚĆ „EAGLE S”
Holenderskie media informują, że „Eagle S” prowadził podejrzaną działalność w pobliżu krytycznego kabla podmorskiego u wybrzeży Holandii w listopadzie 2023 roku. Według NRC, statek przez dwie godziny krążył w rejonie kabla telekomunikacyjnego Atlantic Crossing 1 na Morzu Północnym, na północ od Terschellingen.
KRYTYCZNA INFRASTRUKTURA
Według Departamentu Stanu USA, kabel jest częścią krytycznej infrastruktury, która obsługuje ruch głosowy oraz przesył danych pomiędzy Stanami Zjednoczonymi, Wielką Brytanią, Niemcami i Holandią.
TECHNOLOGIA SZPIEGOWSKA
NRC Handelsblad, powołując się na raport Lloyd’s List Intelligence, wskazuje na to, że „Eagle S” jest wyposażony w sprzęt nadawczy i odbiorczy, co stawia go w roli rosyjskiego „statku szpiegowskiego”. Z relacji sygnalisty, który obsługiwał jednostkę, wynika, że na pokład wprowadzono „ogromne walizki z wieloma laptopami”, co umożliwiło monitorowanie ruchów statków i samolotów NATO. Co więcej, „Eagle S” miał także zrzucić „sprzęt podobny do czujnika” do Morza Północnego w pobliżu kanału La Manche, a podobne urządzenia mogły być również umieszczone w Bałtyku.
Źródło/foto: Interia