„`html
Tu-155
Tu-155 (ros. Ту-155) to zmodyfikowany samolot Tu-154, który służył jako platforma testowa dla alternatywnych rodzajów paliwa lotniczego. Był to pierwszy eksperymentalny samolot na świecie napędzany ciekłym wodorem.
Historia
Pierwszy lot Tu-155 odbył się 15 kwietnia 1988 roku. Samolot początkowo był napędzany ciekłym wodorem, a w 1989 roku został przekonwertowany na zasilanie LNG. Planowane loty doświadczalne miały trwać do 1997 roku, jednak rozpad Związku Radzieckiego spowodował anulowanie projektu. Obecnie samolot jest przechowywany w Porcie lotniczym Żukowskij.
Dane techniczne
- Typ: samolot eksperymentalny
- Załoga: 4 osoby
- Rozpiętość: 37,55 m
- Długość: 47,90 m
- Wysokość: 11,40 m
- Masa własna: 52 000 kg
- Maksymalna prędkość: 950 km/h
- Prędkość przelotowa: 850 km/h
- Pułap praktyczny: 11 900 m
- Zasięg: 2800 km
Opis konstrukcji
Tu-155 zewnętrznie przypomina Tu-154, ale wyróżnia się systemem wentylacji umieszczonym na ogonie, nad silnikiem nr 2. Paliwo było przechowywane w zbiorniku o pojemności 17,5 m³ w tylnej części kadłuba. Napęd stanowił jeden silnik Kuźniecow NK-88 oraz dwa silniki Kuźniecow NK-8.
„`