Dzisiaj jest 25 stycznia 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama

Mechanizm różnicowy

Chcę dodać własny artykuł

Mechanizm różnicowy

Mechanizm różnicowy, znany również jako dyferencjał, to przekładnia mechaniczna wynaleziona w III wieku n.e. przez Ma Juna, stosowana w układach napędowych pojazdów od czasów Carla Benza.

Zastosowanie

Mechanizm różnicowy w pojazdach ma za zadanie:

  • Kompensację różnicy prędkości obrotowej kół na osi napędowej.
  • Zapobieganie niepożądanym naprężeniom w układzie przeniesienia napędu.
  • Ochronę przed szybszym zużyciem opon i przekładni oraz zwiększonym spalaniem paliwa.

Działa to szczególnie podczas pokonywania zakrętów i jazdy po nierównym terenie.

Działanie

Klasyczny mechanizm różnicowy przekazuje jednakowy moment obrotowy na oba koła, umożliwiając im obracanie się z różnymi prędkościami w zależności od oporu. W sytuacji, gdy jedno z kół ma mniejszą przyczepność lub nie dotyka nawierzchni, może to prowadzić do znacznych problemów z mobilnością pojazdu. Aby temu zapobiec, stosuje się mechanizmy różnicowe o ograniczonym poślizgu (LSD), które przekazują większą część momentu obrotowego na koło o większym oporze.

Rodzaje mechanizmów różnicowych

Mechanizmy o ograniczonym poślizgu dzielimy na:

  • Działające na różnice momentów obrotowych (np. TorSen, mechanizm cierny płytkowy).
  • Działające na różnice prędkości obrotowych (np. Haldex, sprzęgło wiskotyczne).

Pojazdy terenowe często wyposażane są w blokady mechanizmów różnicowych, które umożliwiają równą prędkość kół na osi blokowanej, co jest przydatne w trudnym terenie. Należy jednak pamiętać, że długotrwała jazda z zablokowanym dyferencjałem może prowadzić do jego uszkodzenia.

Typy mechanizmów różnicowych

Główne typy mechanizmów różnicowych stosowanych w motoryzacji to:

  • Mechanizmy z kołami zębatymi stożkowymi.
  • Mechanizmy z przekładnią planetarną.
  • Mechanizmy ślimakowe (TorSen).
  • Mechanizmy ślimakowo-kulowe DAK.

Blokada mechanizmu różnicowego

Blokada mechanizmu różnicowego, stosowana głównie w pojazdach terenowych i SUV-ach, wyrównuje prędkości kół na osi blokowanej, co jest szczególnie użyteczne w trudnych warunkach. Użycie blokady na twardej nawierzchni może prowadzić do uszkodzenia mostu napędowego. Niektóre pojazdy, jak np. Audi Steppenwolf, wykorzystują elektroniczny układ EDL do sterowania blokadą mechanizmu różnicowego.