Dzisiaj jest 4 lutego 2025 r.
Chcę dodać własny artykuł
Reklama

Flakpanzer 38(t)

Chcę dodać własny artykuł

Flakpanzer 38(t) Gepard

Flakpanzer 38(t) Gepard (Sd.Kfz.140) to niemieckie samobieżne działo przeciwlotnicze, które zostało opracowane w czasie II wojny światowej, na bazie podwozia czołgu PzKpfw 38(t). Produkcja trwała od 1943 do 1944 roku, a w sumie wyprodukowano 141 sztuk tego pojazdu.

Dane techniczne

  • Producent: BMM
  • Typ pojazdu: Samobieżne działo przeciwlotnicze
  • Trakcja: Gąsienicowa
  • Załoga: 4-5 osób
  • Silnik: Praga EPA AC 2800, moc 103 kW (140 KM)
  • Pancerz: Stalowy, grubość 10-20 mm
  • Masa bojowa: 9800 kg
  • Prędkość maksymalna: 42 km/h
  • Zasięg: 210 km na drodze, 140 km w terenie
  • Uzbrojenie: Armata automatyczna 2 cm Flak 38

Budowa i zastosowanie

W Flakpanzer 38(t) Gepard wieżyczka czołgu została zastąpiona ośmiokątną platformą, otwartą od góry i wyposażoną w składane płyty pancerne. Mimo to, zastosowane opancerzenie okazało się zbyt cienkie, a uzbrojenie zbyt słabe, by efektywnie zagrażać lotnictwu alianckiemu.

Podsumowanie

Flakpanzer 38(t) Gepard był jednym z niemieckich samobieżnych dział przeciwlotniczych, które miały na celu wsparcie obrony przed atakami powietrznymi. Jego ograniczenia w zakresie opancerzenia i uzbrojenia sprawiły, że nie odegrał znaczącej roli w walkach z lotnictwem alianckim.

Bibliografia

  • Janusz Ledwoch, 1997, Niemieckie wozy bojowe 1933-1945, Warszawa, Militaria.